Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamliner -matkustajakoneen litiumioni-akusta tuli savua 14. tammikuuta Naritan lentoasemalla. Reutersin mukaan tilanteen havainneet mekaanikot huomasivat akusta vuotaneen myös tunnistamatonta nestettä. Koneen oli tarkoitus lähteä kaksi tuntia myöhemmin lennolle Bangkokiin. Siinä ei ollut vielä matkustajia ja vaaraa ei aiheutunut. Reutersin mukaan 787 Dreamlinerin (JA834J) ohjaamossa olleet mekaanikot huomasivat valkoista savua koneen ulkopuolella. Kun he menivät tarkastamaan tilannetta, savuaminen oli loppunut. Ohjaamon valvontajärjestelmät kertoivat kuitenkin akun ja latausjärjestelmän ongelmista. Akkukotelosta löytyi vuotanutta nestettä. Boeingin Twitter-viestin mukaan kyseessä oli akun yhden kennon ylikuumentuminen. Vuosi sitten sattuneiden vastaavien tapausten jälkeen kehitetty suojakotelointi (kuvassa oikealla) toimi suunnitellusti, yhtiö kertoi. Kuumeneminen ei myöskään levinnyt muihin kennoihin kuten kahdessa aiemmassa tapauksessa (ns. thermal runaway). Boeing myös pahoittelee Japan Airlinesille aiheutuneita vaikeuksia. Valmistaja työskentelee lentoyhtiön kanssa saadakseen koneen nopeasti takaisin liikenteeseen. Ilmeisesti pelkkä akun vaihto riittää. Tapaus sattui vain hieman yli vuosi sen jälkeen, kun JAL:n 787:n vastaava akku ylikuumeni Bostonissa lennon jälkeen. Silloin kuumeneminen levisi kaikkiin kahdeksaan kennoon. Heti perään All Nippon Airwaysin Dreamliner joutui tekemään hätälaskun savunneen akun takia. Konetyyppi joutui ongelmien vuoksi lentokieltoon. Boeing suunnitteli akkujen ympärille tukevan suojakotelon, joka on tulenkestävästi ventiloitu ulkoilmaan. Lisäksi koneen kahden litiumioni-akun latauselektroniikkaa kehitettiin. Ilmailuviranomaiset hyväksyivät ratkaisun, vaikka varsinaiseen akun kuumenemiseen ei löydettykään syytä. 787:n lentokielto peruttiin sen kestettyä lähes neljä kuukautta. Lue myös:
|
|||