Joulupukin matka on turvattu - kartta Jeppeseniltä ja seuranta NORAD:lta

Joulupukki_opasteellaJoulupukki lentävine poroineen ahkeroi aattona erilaisissa ilmatiloissa. Onneksi ilmailualan toimijat ovat tukemassa pukin taivalta. Esimerkiksi Jeppesen tarjoaa lähestymiskartan Pohjoisnavalle (Lentoposti.fi: pitäisi tietenkin olla Korvatunturille). Joulutunnelmissa mukana ovat myös Pohjois-Amerikan ilmapuolustus NORAD, USA:n ilmailuviranomainen FAA sekä kotimainen Trafi.

Santa_Jeppesen_2_2013Jouluksi 2013 karttayhtiö Jeppesen on varmistanut pukin kotiinpaluun päivittämällä joulupukin kotikentän "North Pole Villagen"- lähestymiskartat. Santas Workshop International eli NTPL lentokentällä on tarjolla RLS (Reindeer Landing System) -lähestymisjärjestelmä, jossa on huomioitu myös korotetut lähestymisminimit reindeer-out -tilanteissa.

Kiertolähestyminen nähdään hankalana ja se onkin luvallinen vain Petteri Punakuonon johdolla. Erikoista on myös kiitotien mahdollinen liikkuminen.

NTPL:n lentokentän tiedoissa varoitetaan myös hyvin nopeasta liikenteestä, ympärivuoden harjoittelevista poroista sekä mahdollisesta munatotin vaikutuksen alaisena operoivasta liikenteestä. Mukana on myös viimehetken naughty or nice -listaus.

Jeppesen on yli kolmen vuosikymmenen ajan luonut erikoiskarttoja kunnioittaakseen julkisia henkilöitä sekä muita Jeppesen perheen läheisiä heidän positiviisestä myötävaikuttamista ilmailuun. Erikoiskarttoja on tämän vuoden loppuun mennessä kertynyt jo 87, joilla on kunnioitettu mm. Harrison Fordia, Sully Sullenbergeriä ja Bob Skilesiä sekä Bob Hooveria ja toisen maailmansodan aikaisia mustia sotilaslentäjiä, jotka tunnetaan paremmin nimellä the Tuskegee Airmen.

Suomen liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on puolestaan tehnyt joulupukkia varten ilmatilavaraukset ja katsastanut reen sekä muut tarvittavat kulkuvälineet varmistaakseen joulupukin turvallisen matkan.

Trafin mukaan Pukin ikä aiheutti hiukan ylimääräisiä haasteita, mutta koska hän on skarppi ja hyvässä kunnossa, onnistui pätevyyksien uusiminen hyvissä ajoin ja ongelmitta. Tänä vuonna on varmistuttu myös, että Petterin nenä on E-hyväksytty.

Santa_FAA_1_2013Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on seurannut pukin jouluvalmisteluja tiiviisti. Viranomainen on mm.  antanut lupia joulupukin omien navigointisatelliittien laukaisulle. Yksi laukaisu tosin viivästyi sääolosuhteiden takia.

Petteri-porolle on tänä vuonna asennettu uudet GPS-valjaat joiden avulla muori voi seurata pukin matkaa. Sijaintitieto välitään suoraan pukin operaatiokeskukseen NMOC:iin (North Pole Mission Operations Center).

Joulupukki jätti FAA:lle lentosuunnitelmansa 22. joulukuuta, joten kaikki on hyvällä mallilla. Paikallinen "Elf Traffic Control" on myös antanut pukin reelle digitaalisen selvityksen lentoreitille. Viranomainen on myös jättänyt oman joululahjatoiveensa, joka on tulevaisuuden NexGen-lennonjohtojärjestelmä.

Santa_NORAD_1_2013Pukin matkaa tukee jälleen myös Pohjois-Amerikan ilmapuolustus NORAD, joka seuraa porojen vetämän reen etenemistä. Jouluaattoa odotellessa NORAD tarjoilee näkymiä pukin kotiseudulle pohjois-navalle.

NORADIN joulusivusto tarjoaa paljon tietoa joulupukin valmisteluista kuten reen 60 tonnin lentoonlähtöpainon. Pukin yhdeksällä porolla on edessään kova työ, sillä odotusten mukaan reki kerää matkallaan reilusti lunta ja jäätä.

Päästöarvot ovat tältä osin salassapidettäviä myös viranomaiselta. Reen suorituskyky on huima, sillä nousunopeuden arvo on vain yksi silmänräpäys ja huippunopeus on tähdenlennon luokkaa.

NORAD tarjoaa luettavaksi myös salaista tietoa joulupukista sekä selvityksen miksi ja miten joulupukkia seurataan. Big Red One -kutsulla lentävän reen paljastaa parhaiten Petterin punaisen nenän jättämä lämpöjälki. Pukkia seurataan satelliitein, tutkajärjestelmien ja erillisten SantaCam-kameroiden avulla. Valvonnassa on mukana myös hävittäjäkalustoa.

NORAD Tracks Santa eli NTS-joulupukkiseuranta on saavuttanut suuren suosion sosiaalisessa mediassa. @Noradsanta twitter-tili on kerännyt jo reilut 119 000 seuraajaa ja facebook-sivusto yli 1,3 miljoonaa tykkääjää. Vuoden 2013 YouTube-videot ovat keränneet reilut 600 000 katsontakertaa.


NORAD on seurannut pukkia jo vuosikymmeniä

Yhdysvaltojen ja Kanadan yhteinen North American Aerospace Defense Command (NORAD) on perintöä kylmän sodan ajoilta. Silloin tehtävänä oli varoittaa mahdollisesta ydiniskusta. Nykyisin uhka ei ole suuri, mutta järjestelmä toimii varmuuden vuoksi edelleen Cheyenne-vuoren komentokeskuksessa.

Joulupukki_2013_2Joulupukin seuraajaksi NORAD päätyi sattumalta vuonna 1955, kun Colorado Springs -sanomalehti oli erehdyksessä latonut komentokeskuksen puhelinnumeron Searsin mainokseen, joka kertoi Joulupukin kuumasta linjasta.

Lapsilta alkoi tulla puheluita silloiseen Continental Air Defense Command Operations Centeriin. Johtovuorossa ollut eversti Harry Shoup, isä itsekin, ei käännyttänyt lapsia pois vaan kertoi että Joulupukki oli jo matkalla. NORAD seuraa tilannetta, ja lahjojen pitäisi saapua ajallaan.

Perinne jatkui, kun Kanada tuli mukaan valvontajärjestelmään 1958 ja syntyi nykymuotoinen NORAD. Tavoitteena on osoittaa, että myös sotilailla on joulumieltä vakavasta tehtävästään huolimatta.

Maailmalla ei tosin ole vielä huomattu sitä, että joulupukki asuu pohjois-navan sijaan Korvatunturilla.

Jeppesen NTPL-lähestymiskartat

Jeppesen Santa Charts YouTube-video:

 

NORAD Tracks Santa

Twitter @noradsanta

NORAD joulu 2013 YouTube-videot:



 Lue myös Lentoposti.fi:n aiempi juttu NORAD-jouluoperaatiosta: