Lentomatkustajien oikeuksia Euroopan unionissa turvaava EC 261 -laki julkaistiin keväällä 2004, mutta edelleen sen tuntee vain harva lentomatkustaja. Airhelpin mukaan vain 15 prosenttia EU-kansalaisista ymmärtää täydet oikeutensa lentokorvausasioissa. Tämä tarkoittaisi, että 85 prosenttia EU-kansalaisista ei tiedä oikeuksiaan lentomatkustajina, minkä seurauksena AirHelpin laskelmien mukaan yli 5 miljardin euron arvosta lentokorvauksia jää vuosittain lunastamatta. Pääsyyt korvaushakemuksen tekemättä jättämiselle ovat tietämättömyys omista oikeuksistaan (42%), luulo korvaushakemuksensa epäkelpoisuudesta (36%) ja osaamattomuus korvaushakemuksen tekemisessä (24%). Kyseessä oli monivalintakysymys, johon vastaaja on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon. Matkustajan oikeuksista tiedottaminen on lentoyhtiöille pakollista, mutta huimat 66% tutkimukseen vastaajista on sitä mieltä, että lentoyhtiöt eivät anna heille aiheesta tarpeeksi tietoa.
Airhelp viittaa tuloksissa YouGov Deutschland GmbH:lta saatuihin tietoihin. Aikavälillä 31.1.-6.2.2018 toteutettuun tutkimukseen osallistui kaikkiaan 7 103 vastaajaa. Tulokset on painotettu siten, että ne edustavat lentomatkustajien mielipiteitä Saksan, Ison-Britannian, Ruotsin, Tanskan, Italian, Norjan ja Espanjan väestöissä. Vastaajat olivat vähintään 18-vuotiaita. Vastaajien lukumäärällä mitattuna kyseessä on yksi isoimmista koskaan toteutetuista lentomatkustajan oikeuksia käsittelevistä tutkimuksista. Parhaillaan käynnissä on myös Euroopan tilintarkastustuomioistuimen työ, jossa se tarkastaa tietämystä matkustajan oikeuksia EU:ssa. Verkkokysely päättyi alkuvuodesta. Tarkastuskertomus julkaistaan vuoden 2018 lopulla (lue uutisemme aiheesta linkistä tämän jutun lopusta). Suomessa matkustajien oikeuksien toteutumista valvoo Liikenteen turvallisuuvirasto Trafi yhteistyössä kuluttaja-asiamiehen kanssa. Artikkeli: Matkustajan oikeudet tunnetaan huonosti - Suomessa vain neljännes on kuullut asiasta Lue myös:
|
|||