AirHelp aloitti Suomessa - myöhästymiskorvausten hakeminen lentoyhtiöiltä helpommaksi

PaxRights_mobile_1Suomessakin aloittanut AirHelp-palvelu auttaa lentomatkustajia saamaan heille kuuluvat korvaukset lentoyhtiöiltä. Vuosittain noin 200 000 suomalaista lentomatkustajaa menettää satoja euroja korvauksina lentomyöhästymisistä, lentojen peruutuksista ja ylivarauksista johtuen. Korvauksiin oikeutetuista matkustajista vain 0,5 prosenttia hakee korvauksia lentoyhtiöiltä.

AirHelpin ilmainen mobiilisovellus ja online-palvelu pyytää lennon tiedot sekä valtakirjan ja hoitaa sen jälkeen matkustajan korvausvaatimuksen lentoyhtiöltä.

"Korvausta voi saada jo kolmen tunnin lennonmyöhästymisestä. On hyvin yleistä, että kuluttajat eivät tiedä EU-asetuksesta, jonka nojalla voi vaatia jopa 250 – 600 EUR korvauksia", sanoo AirHelp Nordicin toimitusjohtaja Thomas Lööw.

"Säännöt ovat kuluttajille monimutkaisia ja kaikki lentoyhtiöt eivät ole halukkaita maksamaan asiakkailleen korvauksia. Korvausvaatimukset voi jättää AirHelpin hoidettavaksi ilmaiseksi ja palvelu maksaa vasta silloin kun lentoyhtiöltä saadaan korvaus".

Lineup_jono_1AirHelpin kautta korvauksia hakeva matkustaja saa 75 % korvauksesta ja AirHelp provisiona 25 % (sis. ALV). Online-korvauspalvelulla matkustajien mahdollisuudet saada korvauksia kasvavat jopa 90 %.

AirHelp on käsitellyt jo 35 000 tapausta ja auttaa lentomatkustajia päivittäin saamaan heille kuuluvia korvauksia myös oikeudessa.

"Me AirHelpissä kerromme lentomatkustajien oikeuksista lentojen myöhästymis-, ylivaraus- ja peruutustilanteissa mm. Facebookissa ja autamme korvausten hakemisessa. Meillä on siihen tarvittavat taustatiedot, lainsäädännön osaaminen ja prosessit", lisää Lööw.

AirHelpillä on käytössään maailman suurin lentotietokanta myöhästyneistä ja peruutetuista lennoista. Palvelusta ei lähde lentoyhtiöille turhia korvausvaatimuksia ja vaatimukset perustuvat oikeisiin tietoihin myöhästymisistä tai peruutuksista.

Kuluttajat voivat tehdä korvausvaatimuksensa jopa kolmen vuoden viiveellä. AirHelp tarkistaa kaikissa tapauksissa etukäteen ovatko ne oikeutettuja korvaukseen vai ei, ja vie tarvittaessa tapaukset myös oikeuteen.

AirHelp-online palvelu

Myös EU:lla on lentomatkustajille oma passenger rights -mobiilisovellus, josta oikeudet selviävät nopeasti ja helposti. Se on julkaistu ensimmäisen kerran jo vuonna 2012.

Ohjelmisto on käytettävissä Applen iPhonella ja iPadilla, Googlen Androidilla, RIM:n BlackBerryllä ja Microsoftin Windows Phone 7:lla. Oikeuksista kerrotaan 22 eri kielellä.

Lataa EU:n lentomatkustajan oikeudet