Euroopan komissio päivitti 13. joulukuuta 2024 luettelon lentoyhtiöistä, jotka on asetettu toimintakieltoon tai joiden toimintaa rajoitetaan EU-alueella. Luettelo tunnetaan "EU:n mustana listana" ja sillä on nyt 115 lentoyhtiötä, joiden toimiluvat on myönnetty 16 eri valtiosta. Tuorein päivitys palautti M/S Pakistan International Airlines Corporation Limitedille (PIA) oikeuden lentää EU-alueelle. Yhtiön TCO-hyväksyntä peruttiin vuonna 2020 ensin puoleksi vuodeksi syynä epäselvyydet lentäjien lupakirjoissa sekä puutteelliset SMS-turvallisuudenhallintajärjestelmän (Safety Management System) menettelyt Lue uutisemme aiheesta: Pakistan International Airlinesin lennot Eurooppaan estetty kuuden kuukauden ajaksi). EASA vapautti PIA:n pannasta jo 29. marraskuuta 2024. Päätöksen mukaan PIA ja Pakistanin siviili-ilmialuviranomainen ovat saavuttaneet merkittäviä edistysaskeleita lentoturvallisuuden ja valvontatoimien parantamiseksi. Samalla myös yksityisomisteinen pakistanilaisyhtiö Airblue Limited sai TCO-hyväksynnän. Yhtiö lentää A320, A321 ja A321neo-koneilla. Airblue tavoittelee lentojen aloittamista Pakistanista Turkin kautta Isoon-Britanniaan. Yhtiö on aiemminkin lentänyt Islamabadin ja Machesterin väliä. Joulukuinen päivitys ei tuonut pelkkää hyvää tullessaan, sillä Air Tanzania asetettiin lentoyhtiöiden toimintakieltolistalle turvallisuuspuutteiden seurauksena. Samasta syystä EASA ei myöntänyt Air Tanzanialle sen havittelemaa TCO-hyväksyntää. "Päätös sisällyttää Air Tanzania EU:n lentoyhtiöiden toimintakieltolistalle korostaa vankkumatonta sitoutumistamme varmistaa korkeimmat turvallisuusstandardit eurooppalaismatkustajille maailmanlaajuisesti. Kehotamme Air Tanzaniaa ryhtymään nopeisiin ja päättäväisiin toimiin näiden turvallisuusongelmien ratkaisemiseksi. Olen tarjonnut komission apua Tansanian viranomaisille Air Tanzanian turvallisuuden parantamiseksi ja kansainvälisten ilmailustandardien noudattamisen saavuttamiseksi", sanoi EU:n kestävästä liikenteestä ja matkailusta vastaava komissaari Apostolos Tzitzikostas. Toimintakieltolistalla on 100 lentoyhtiötä, joiden lentotoimintaluvan on myöntänyt Afganistan, Angola (paitsi kaksi lentoyhtiötä), Armenia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Djibouti, Päiväntasaajan Guinea, Eritrea, Kirgisia, Liberia, Libya, Nepal, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan. Lisäksi kieltolistalla 22 lentoyhtiötä, joille on myönnetty toimintaluvat venäjällä. Ensimmäisen kerran venäläisyhtiöt lisättiin EU:n toimintakieltolistalle huhtikuussa 2022 (Lue uutisemme aiheesta: EU päivitti lentoyhtiöiden mustan listan - toimintakieltolistalla jo 21 venäläistä lentoyhtiötä). Näiden lisäksi toimintakieltolistalla on seitsemän yksittäistä lentoyhtiötä, joita ovat Tansanian Air Tanzania, Venezuelan Avior Airlines, iranilainen Iran Aseman Airlines, irakilainen Iraqi Airways ja Fly Baghdad, Surinamin Blue Wings Airlines ja Zimbabwen Air Zimbabwe. Näitä yhtiötä valvovat viranomaiset ovat havainneet yhtiöissä turvallisuuspuutteita. Edellämainittujen toimintakiellossa olevien lentoyhtiöiden lisäksi EU-alueelle mahdollisesti saapuville kahdelle yhtiölle on asetettu myös toimintarajoituksia. Nämä lentoyhtiöt ovat Air Koryo (Pohjois-Korea) ja Iran Air (Iran). Air Koryon osalta rajoitukset koskevat koko kalustoa paitsi Tupolev Tu-204 -koneita, joiden rekisteritunnukset ovat P-632 ja P-633. Iran Airin osalta rajoitukset koskevat Fokker F100 ja Boeing 747 -koneita. Komission tekemä päätös perustuu yksimielisyyteen EU:n lentoturvallisuuskomiteassa, joka kokoontui 19.-21. marraskuuta 2024. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista, jotka tulevat kaikista 28:sta EU:n jäsenvaltiosta ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin sekä kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n asettamiin standardeihin.
|
|||