Lufthansan ja lentäjien välinen kiista on eskaloitunut vuosien varrella useaksi lakkoaalloksi ja tuonut yhtiölle merkittäviä kustannuksia peruuntuneiden lentojen ja sekaisin menneen liikenteen seurauksena. Nyt solmittu työehtosopimus sisältää palkkiojärjestelmän sekä siirtymä- ja eläkejärjestelyt, jotka ovat voimassa ainakin kesäkuuhun 2022 saakka. Pitkä sopimus takaa vakaat työolot ja liikenteen sujuvuuden. Lufthansan mukaan ohjaamokustannukset laskevat sopimuksen myötä 15 prosenttia. Palkkoja korotetaan kuitenkin asteittain ja kertaerällä, kun kustannukset laskevat.
Suuri muutos tulee eläkevastuissa, jotka putoavat euromääräisesti suuren kolminumeroisen miljoonasumman verran yhtenä kertaeränä. Se parantaa yhtiön mukaan vuoden 2017 EBIT tulosta merkittävällä kolminumeroisella miljoonasummalla. Ohjaajat säilyttävät nykyisen tasoiset eläke-edut ja voivat kasvattaa sitä vapaaehtoisilla maksuilla. Eläkkeellesiirtymismahdollisuus säilyy periaatteessa ennallaan. Vuoteen 2021 mennessä keskimääräisen eläköitymisiän on noustava vaiheittain 60 ikävuoteen. Vastaava käytäntö on jo nykyisin käytössä Lufthansa Cargolla ja Germanwingsillä.
Sopimuksen mukaan vähintään 325 lentokonetta lennetään Lufthansan, Lufthansa Cargon ja Germanwingsin ohjaamomiehistöillä vuoteen 2022 mennessä. Sen myötä Lufthansa palkkaa yli 700 uutta lentäjää ja kapteenin vakansseja avautuu vähintään 600.
|
|||