Ison-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat pommitti nykyaikana ensikertaa Suomen kamaraa Pahkajärven ampuma-alueella Ilmavoimien Joutsen Strike -harjoituksessa. Maalinosoituksesta vastasivat Maavoimien JTAC-ilmatulenjohtajat (Joint Terminal Attack Controller). Suomessa 24.-27. heinäkuuta Joutsen Strike -harjoituksessa vierailleet RAF:n Typhoon-hävittäjät tukivat odotetusti lentotoiminnallaan maavoimien harjoitusta Pahkajärven ampuma-alueella. Se sijaitsee Kouvolan ja Mäntyharjun seudulla. Maasotakoulun johtaman maavoimien harjoituksen aikana brittihävittäjät pommittivat maalia Raytheon Paveway IV -täsmäaseella 24. heinäkuuta. Lentoposti.fi kertoi Typhoonien antavan tukea maavoimien harjoitukseen uutisessaan 21. heinäkuuta: Joutsen Strike tuo RAF:n Typhoonit Pirkkalaan - luvassa tukea myös maavoimien harjoitukseen. GPS/inertiaohjattu jokasään Paveway IV -täsmäpommi on varustettu kaksitoimisella laserhakupäällä. Tämän noin 230 kg painoisen pommin voi räjäyttää ilmassa, osumasta tai kohteen seinämän läpäisyn jälkeen. RAF käyttää Paveway IV -pommeja Typhoonien lisäksi myös F-35B -hävittäjissä sekä Protector-lennokeissa. Ilmasta-maahan vaikututuskykyä käytettiin Pahkajärvellä Suomen maavoimien valmiusyksiköiden kanssa osana harjoitukseen liittyvää yhteisoperointikykyä. Maalinosoituksen suoritti maavoimien JTAC-ilmatulenjohtoryhmä. Ilmatulenjohtaja sovittaa yhteen ilma- ja maaelementin toiminnot ja vastaa ilmatilan dynaamisesta hallinnasta. Vaikutus- ja havainnointikykyjä tarjoavat mm. ilma-alukset ja JTAC:n tehtävänä on koordinoida maastosta asevaikutus oikeaan maaliin. JTAC voi olla yhteydessä vaikutuskykyjä käyttävään ilma-alukseen ja valaista maalin esimerkiksi laserilla täsmäpommitusta varten. Tällä kertaa ilmasta-maahan suorituksen tarjosivat siis RAF:n Typhoon-hävittäjät. Maavoimien JTAC-ryhmillä on kyky toimia yhdessä kansainvälisten kumppanien hävittäjien kanssa. Heidän koulutuksensa on yksi kansainvälisesti tarkimmin yhtenäistetyistä koulutuksista ja sitä määrittävät Naton ja Yhdysvaltojen koulutusstandardit.
Lue myös:
|
|||