Malaysia Airlines ottaa ensimmäisenä käyttöön SITAONAIRin, Aireonin ja FlightAwaren yhdessä tarjoaman lennoseurantajärjestelmän. Kyseessä on ensimmäinen asiakkuus kolmen yhtiön yhteistyössä tarjoamasta ratkaisusta. Aircom-ratkaisu tarjoaa minuuttitasolla 100 prosenttisen lennonseurannan ympäri maailmaa eikä kone voisi enää jäädä kateisiin. Uusi lennonseurantajärjestelmä lisää olemassa olevaan SITAONAIR Aircom-järjestelmään Aireonin satelliittipohjaisen ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) -datan. Sen ohella käytössä on myös FlightAwaren useista lähteistä keräämä tieto mukaanlukien mm. lennonvarmistuspalveluntarjoajien FANS-tiedot (Future Air Navigation System). Erityisesti Aireonin tuoma lisädata poistaa katvealueet ja korjaa peittoalueen valtamerten ja kaukaisten alueiden yllä, joilla ei ole muunlaista valvontapeittoa. Käytettävä ratkaisu ei vaadi uutta avioniikkaa tai muutoksia lentokoneen järjestelmiin. Kehittyneen lennonseurantaratkaisun myötä Malaysia Airlinesin operaatiokeskus saa realiajassa tiedot koko laivastostaan maailmanlaajuisesti. Yhtiön lento MH370 katosi maaliskuussa 2014 eikä sen olinpaikasta ole saatu vieläkään varmuutta. SITAONAIR, Aireon ja FlightAware ilmoittivat uudesta yhteistyöstään marraskuussa 2016. Yhdistetyn datan mahdollistama koko maailman kattava lennonseurantapalvelu tulee operatiiviseen käyttöön vuoden 2018 aikana. Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n mukana lentoyhtiöiden tulisi voida seurata lentojaan 15-minuutin intervallein marraskuusta 2018 lähtien ja minuutin välein vuoden 2021 tammikuusta lähtien. Lue myös:
|
|||