ICAO:n neuvosto otti tärkeän askeleen lennonseurantajärjestelmien kehittämisessä

Airbus_A340_flyingKansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n neuvosto päätti uusista toimista, joiden on määrä estää matkustajakoneiden jääminen kateisiin kaukaisilla alueilla. Uudet aiempaa tiukemmat lennonseurantavaatimukset tulevat voimaan vuoteen 2021 mennessä. Kehityssuunnan taustalla on kaksi vuotta sitten kadonnut Malaysian Airlinesin lento MH370.

"Kehityssuunta on linjassaan ICAO:n lennon MH370-tapahtumien seurauksena perustetun työryhmän antamien suositusten kanssa", kommentoi ICAO:n neuvoston puheenjohtaja Olumuyiwa Benard Aliu.

"Toimet tukevat suoraan ICAO:n GADSS-konseptin (Global Aeronautical Distress and Safety Systes) mukaisia operaatioita. Tämä lisää ilmailualan kykyä varmistaa ettei vastaavia lentokoneiden katoamisia tapahdu enää koskaan".

Siviili-ilmailujärjestö asetti suuntaviivat lennonseurantajärjestelmälle erityiskokouksessaan toukokuussa 2014. Puitteet toimille lähti asettamaan tuolloin muodostettu Aircraft Tracking Task Force (ATTF)

Suurimmat muutokset ovat vaatimus lentokoneeseen asennettavasta itsenäisestä laitteista, joka hätä- ja häiriötilanteessa lähettää paikkatietoja vähintään kerran minuutissa. Lentokoneet tulee myös varustaa lennontallentimella, jonka tiedot voidaan saada haltuun ilman suuria viiveitä.

Ohjaamoäänentallentimen tulee jatkossa tallentaa keskustelut 25 tunnin ajalta, jotta ne kattavat kaikki lennon vaiheet erilaisissa operaatioissa. Aiempi vaatimus oli vain kaksi tuntia.

Neuvoston päätökset kirjataan muutoksina Chicagon yleiskokouksen siviili-ilmailun liitteisiin. Muutokset tulevat ICAO Annex 6:een (Operation of Aircraft).

Yhden minuutin välein saatavan hätäseurannan vaatimukset ovat suorituskykyperusteisia ja lentokonevalmistajat voivat ratkaista toimintatavan haluamallaan teknologialla. Lennontallentimen osaltakin teknologiset ratkaisut jäävät lentokonevalmistajien valittavaksi. Ratkaisu ei välttämättä vaadi lentokoneesta hätätilanteessa irrotettavaa tallenninta.

Uusien määräysten myötä hätätilanteeseen joutuneen matkustajakoneen paikka voidaan määrittää välittömästi kuuden merimailin tarkkuudella. Se nopeuttaa pelastustoimien aloittamista sekä tutkijoiden saamista tapahtumapaikalle ottamaan lennontallentimien tiedot haltuunsa.

Uudet määräykset tuovat myös merkittävää säästöä etsintä- ja pelastustoimille. Kaksi vuotta kateissa olevan MH370:n etsintätoimien hinnan arvoidaan olevan jo satoja miljoonia euroja.

Lue myös: