Tammikuisen palotapauksen jälkeen Air Busan otti jo helmikuun alussa käyttöön merkittäviä rajoituksia varavirtalähteiden osalta. Lentoyhtiö tutki käsimatkatavarat koneeseen nousun yhteydessä, jonka jälkeen laukut merkittiin ja ne sai asettaa matkustamossa matkatavarahyllylle ellei niissä ollut varavirtalähteitä. Kaikki varavirtalähteet tuli olla koneessa matkustajan hallussa tai esimerkiksi istuintaskussa, jotta mahdollinen palotapaus havaittaisiin ajoissa. Etelä-Korea asetti vastaavat rajoitukset koskemaan kaikkea Korean sisäistä lentoliikennettä litiumioniakkujen ja sähkötupakoiden osalta 1. maaliskuuta 2025 lähtien. Varavirtalähteiden kontaktipinnat pitää ohjeistuksen mukaan teipata eristävällä teipillä tai laite tulee pitää suojaavassa pussissa tai muovipussissa.
Etelä-Koreassa ennakoivasti ja matkustajien rauhoittamiseksi käyttöön otetut uudet rajoitukset etenevät kuitenkin jo nyt lentoyhtiöstä toiseen ympäri maailmaa. "Jos varavirtalähde varmistuu Air Busanin tulipalon syyksi keskustelemme uusista akkurajoituksista käsimatkatavaroissa ICAO:n kanssa", kommentoi Etelä-Korean liikenneministeriön lentoturvallisuusasioista vastaava johtaja Yoo Kyung-soo. Taiwanilaiset EVA Air ja China Airlines ovat samaan tapaan kieltäneet varavirtalähteiden käytön ja lataamisen lennon aikana 1. maaliskuuta 2025 lähtien. Thaimaassa Thai Airways ja AirAsia ottavat käyttöön uusia rajoituksia 15. maaliskuuta lähtien ja kieltävät varavirtalähteiden käytön lennon aikana. Singaporessa Singapore Airlines ja Scoot ottavat 1. huhtikuuta käyttöön rajoituksia koskien varavirtalähteitä. Ne kieltävät varavirtalähteiden lataamisen koneen matkustamoviihdejärjestelmän virtapistokkeista sekä omien laitteiden lataamisen varavirtalähteistä. Nyt aasialaisyhtiöiden lanseeraamien uusien rajoitteiden myötä lentomatkustajan tulee olla entistä tarkempana ja noudattaa lentoyhtiöiden ohjeistusta, joka voi poiketa muista operaattoreista merkittävästi. Lentoyhtiöt noudattavat kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ja kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n vaarallisten aineiden kuljetusohjeita. Nykyisten yleisten sääntöjen mukaan varavirtalähteiden kuljettaminen ruumaan laitetussa matkatavarassa on kielletty. Matkustamoon puolestaan ei saa ilman erillistä lupaa viedä yli 100 Wh akkuja. Lentoyhtiöltä saatu lupa mahdollistaa 100-160 Wh akkujen kuljettamisen matkustamossa. Myös matkustamossa kuljetettavien akkujen lukumäärää on rajoitettu.
Yhdysvalloissa tapahtui vuoden 2024 aikana 44 tapausta, joissa laitteen akku ylikuumeni, savusi tai syttyi tuleen lennolla. Kuluvan vuoden aikana tapauksia on jo neljä. Tapauksista valtaosa koski varavirtalähteitä ja toiseksi suurin osuus oli sähkötupakoilla.
Ylikuumeneminen lentokoneen ruumassa voisi johtaa katastrofaaliseen tulipaloon. Tälläiset tapaukset ovat osallisena ainakin kolmessa lentoturmassa. Ne ovat vuonna 2011 Asiana Airlinesille Etelä-Koreassa sattunut turma sekä vuosina 2010 ja 2006 UPS:lle sattuneet onnettomuudet. Litium-akkujen kuljettaminen matkustajakoneiden rahtiruumassa kiellettiin 1. huhtikuuta 2016 (Lue uutisemme aiheesta: Litium-akkujen rahtikuljetukset matkustajakoneissa kielletään). MH Lue myös:
|
|||