Malaysia Airlinesin 777 katosi Etelä-Kiinan meren yllä

MalaysiaAirlines_777_wikimedia_craig(päivittynyt 17.55) Malaysia Airlinesin lennolla MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin Kiinaan matkalla ollut Boeing 777-200ER (9M-MRO) katosi Siamin lahdella 7. maaliskuuta illalla Suomen aikaa. Kone menetti yhteyden lennonjohtoon ja katosi tutkasta. Boeingissa oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Alueelta on ilmeisesti löytynyt meressä kelluvaa polttoainetta.

Tiedot tapauksesta ovat tarkentuneet. Boeing 777 oli saavuttanut lentopinnan FL350 ja sen piti pian siirtyä Malesian lennonjohdolta Vietnamin vastuulle. Supangin lennonjohto menetti yhteyden koneeseen kello 02.40 paikallista aikaa.

Koneen ei tiedetä lähettäneen hätäviestiä. Myöskään automaattisen ELT-hätälähettimen signaalia ei ole havaittu.

Aviation Heraldin mukaan viimeiset netin tutkapalveluihin tallentuneet tiedot lennosta ovat Siamin lahden keskikohdalta ennen kuin kone saapui Vietnamin yläpuolelle. Vietnamin laivaston mukaan viimeiset tutkahavainnot ovat maan alueeseen kuuluvan Tho Chau -saaren eteläpuolella.

Etsintätoimet alueella ovat käynnissä mutta alueella vallitsee nyt pimeys. Vietnamin ilmavoimien kone havaitsi illalla alueella öljylauttoja, joiden epäillään olevan lentopolttoainetta. Alueelle on lähetetty merivoimien aluksia pintaetsintöihin.

Suurin osa koneessa olleista matkustajista on kiinalaisia: 152. Mukana on myös 38 malesialaista sekä ihmisiä 12 muusta maasta. Lentoyhtiön tietojen mukaan suomalaisia koneessa ei ollut. Miehistö oli kokonaan Malesiasta.

Reutersin mukaan Itävallan ulkoministeriö vahvisti lauantaina iltapäivällä, että koneen matkustajalistalta löytyvä maan kansalainen on kotonaan turvassa. Hänen passinsa kuitenkin varastettiin kaksi vuotta sitten miehen matkustaessa Thaimaassa.

Malaysia Airlines kuuluu samaan Oneworld-allianssiin kuin Finnair. Monien muiden ilmailutahojen lailla myös Finnair on ilmaissut osanottonsa lennon MH370 omaisten suruun.

Malaysia Airlines on avannut puhelinlinjan omaisille. Lentoyhtiö tiedottaa onnettomuudesta nettisivujensa ohella erityisesti Twitterissä ja Facebookissa.

Lennon MH370 kapteenina toimi 53-vuotias malesialainen, jolla oli yli 18 000 tunnin lentokokemus. Kapteeni oli tullut yhtiön palvelukseen vuonna 1981. Perämiehenä toiminut malesialainen 27-vuotias oli kerännyt yli 2800 lentotunnin kokemuksen ja tullut yhtiön palvelukseen vuonna 2007. Boeing 777-koneen lentokokemusta ei ole eritelty.

Flightin mukaan onnettomuuskone (9M-MRO, ei otsikkokuvassa) on valmistunut 2002. Sillä on normaali käyttöhistoria ilman incidenttejä. Koneessa on Rolls-Royce Trent 800 -moottorit.

Malesian Airlinesilla on vuodesta 1975 lähtien vuoteen 2010 saakka tapahtunut 18 onnettomuutta,joista neljässä on menetetty kone, kertoo FlightGlobal. Edelliset neljä vuotta ovat olleet suhteellisen turvallisia. Viimeisin tuhoisa onnettomuus on vuodelta 1995 ja se tapahtui Fokker 50 -koneelle.