Malaysia Airlinesin Boeingin etsinnät jatkuvat - matkustajien passiepäselvyydet ihmetyttävät

sar_malaysianmaritimeagencyLauantain vastaisena yönä Siamin lahden yläpuolella kadonneen Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER -matkustajakoneen etsinnät ovat jatkuneet mutta mitään ei ole löytynyt. Samaan aikaan hämmästystä ovat herättäneet lennolla väärällä passilla matkustaneet.

Malaysia Airlinesin lennolla MH370 Kuala Lumpurista Malesiasta Pekingiin Kiinaan matkalla ollut Boeing 777-200ER (9M-MRO) katosi tutkasta noin 40 minuutin lennon jälkeen kun se oli saavuttanut matkalentokorkeuden. Boeingissa oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

malaysia_vietnamairforceMassiivisissa etsinnöissä on löydetty öljylautalta vaikuttava alue sekä mahdollisesti lentokoneeseen kuuluva esine (oikealla Vietnamin merivartioston Twin Otterin ottamassa kuvassa).

Kummatkin havainnot on tehty ilmasta, joten tarkkaa tietoa ei vielä ole, mistä niissä todellisuudessa on kyse. Tarkempaa selvyyttä saadaan, kunhan pinta-alukset ehtivät alueelle. (Päivitys kello 18.10: esine ja öljylautta eivät liittyneet kadonneeseen Boeingiin.) Koneen hätälähettimien signaaleista ei ole havaintoja.

Lento MH370:n kokenut miehistö ei ehtinyt lähettää hätäkutsua lennonjohdolle tai vaihtaa transponderikoodia. Malaysia Airlines ei ole kertonut, onko lennolta taltioitunut koneen tekniikan lähettämiä ACARS-sanomia (Aircraft Communications Addressing and Reporting System).

Joissain tulkinnoissa tutkatallenteista olisi arvioitu koneen kääntyneen takaisin kohti Malesiaa ennen lopullista katoamistaan. Kyseessä tosin voi olla koneen alassyöksyn aiheuttama lentotilan muutos.

Mukana etsinnöissä on nelisenkymmentä laivaa ja yhteensä yli 30 ilma-alusta useista maista kuten Malesiasta, Vietnamista, Kiinasta, Singaporesta, Australiasta ja Yhdysvalloista. Siamin lahdella lentävistä konetyypeistä voidaan mainita mm. US Navyn ja Australian Lockheed P-3C Orion -meritoimintakoneet, Malesian merivartioston Bombardier (Canadair) CL-415 -amfibiokone, singaporelainen Lockheed C-130 Hercules sekä Vietnamin Antonov An-26 ja De Havilland DHC-6 Twin Otter.

SH60Rseahawk_malaysia_usnavyMyös amerikkalainen SH-60R Seahawk -meritomintakopteri alueelle siirtyneeltä ohjushävittäjä USS Pinckneyltä on mukana SAR-operaatiossa (kuva vasemmalla).

Ilmaetsintöjä suoritetaan pääosin perinteisesti tähystämällä (otsikkokuva), sillä mahdolliset kelluvat osat eivät erotu tutkassa merenpinnan liikkeen aiheuttamasta välkkeestä.

Kadonneen koneen matkustajalistoilta on löytynyt ainakin kaksi eurooppalaisella mutta joitain aikoja sitten Thaimaassa varastetulla passilla matkustavaa. Heille oli varattu jatkolennot Pekingistä Eurooppaan.

Mukana koneessa oli myös kiinalaisella passilla kirjautunut henkilö. Sen oikea haltija  puolestaan löytyi kotoaan ja passikin oli tallella.

Lisäksi viisi jo Check-inin tehnyttä matkustajaa oli jättäytynyt tulemasta koneeseen. Heidän matkatavaransa oli poistettu normaalin menettelytavan mukaisesti ennen lentoonlähtöä. Nämä erikoisuudet ovat nostaneet esiin mahdollisuuden terrorismista.

Boeing 777:n nopea katoaminen matkalentokorkeudesta voisi viitata massiiviseen vaurioon, joka olisi aiheutunut esimerkiksi räjähdyksestä. Toisaalta myös vakava rakennevika voisi tuottaa vastaavan hallinnan menetyksen.

Kaappauskaan ei vielä ole pois suljettavissa. Tutkavastaaja (transponderi) olisi voitu kytkeä pois päältä ja ajaa sitten kone pintoihin, jolloin se ei ehkä olisi näkynyt primääritutkissa. Mihin Boeing tämän spekulaation perusteella olisi päätynyt, menee jo salaliittoteorioiden alueelle.

Lopullinen selvyys saataneenkin vasta kun koneen lennontaltiointilaitteet löytyvät. Siamin lahdella meren syvyys on huomattavasti matalampi kuin eteläisellä Atlannilla, jossa Air Francen lento AF447 katosi. Siksi on varsin todennäköistä, että mustat laatikot löytyvät pääosin alle 80 metriä syvältä merialueelta.

Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB on lähettänyt valmiudessa olevan Go Teaminsa Malesiaan auttamaan tutkimuksissa. Myös koneen valmistanut Boeing on mukana.

Malaysia Airlinesin 777Aiemmin kerrottiin, että koneyksilöllä olisi normaali käyttöhistoria. Nyt on ilmennyt, että 9M-MRO:n siipi osui Shanghaissa vuonna 2012 China Easternin A340-koneen peräosaan ja siivenkärki irtosi. Boeing korjattiin valmistajan toimesta normaalisti viranomaisten valvonnassa ja se palasi liikenteeseen.

Vaikka lentoyhtiö on hoitanut kriisiviestintää mallikkaasti mm. sosiaalista mediaa hyödyntämällä, onnettomuus ei voi olla vaikuttamatta. Kun Kuala Lumpurin pörssi aukesi maanantaiaamuna, Malaysia Airlines Systemin kurssi laski 18 prosenttia. ++

Lue myös: