Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva Turva on avoinna yleisölle lauantaina 16. elokuuta Helsingissä. Kyseessä on monitoimialus, jonka keulan laskeutumiskannelle helikopterit voivat tukeutua ja myös tankata. Aluksen 3D-tutka tuo uutta ilmavalvontakykyä Rajalle. UVL Turva on nykyisin Suomen suurin ympärivuotisessa käytössä ja jatkuvassa valmiudessa oleva valtion alus. Tämä 95,9 m pitkä ja 17,4 m leveä laiva on teknisesti huippuluokkaa. Se rakennettiin STX:n telakalla Raumalla. Uutta alustyyppiä suunniteltiin perusteellisesti. Rajavartiolaitoksen lukuisilta sidosryhmiltä kysyttiin, mitä ominaisuuksia he uudelta alukselta haluaisivat. Tästä syntyi maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen kokonaisuus. Turvaa voidaan käyttää ympäri vuoden kaikissa sääoloissa rajavalvontaan, meripelastukseen, ympäristön- ja luonnonvarojen valvontaan, itsenäiseen öljyntorjuntaan avomerellä, kansainvälisiin operaatioihin, merentutkimukseen sekä viranomaisyhteistyöhön. Turvan keulassa olevalta 20 metriä halkaisijaltaan olevalta lentokannelta pystyvät operoimaan kaikki Itämeren alueen meripelastuskopterit. Kyseessä on ensimmäinen Rajavartiolaitoksen aluksella oleva laskeutumiskansi. Aiemmin käytössä oleville pienemmille ulkovartiolaivoille henkilöstöä on voitu siirtää helikoptereilla vain kopterista alas vinssaamalla. Turvalle esimerkiksi pelastuslaitosten MIRC-ryhmät (Maritime Incident Response Group) voidaan tuoda suoraan lentokannelle. Uusi ulkovartiolaiva Turva kykenee tankkaamaan merellä JET A1 -lentopetroolia koptereihin niiden ollessa laskeutuneena lentokannelle tai leijunnassa sen yläpuolella. Kerosiiniä säiliöissä on useita kuutioita, todennäköisesti riittävästi yhden pelastusoperaation tarpeisiin. Merellä tapahtuva polttoainetäydennys pidentää merkittävästi kopterien toiminta-aikaa varsinaisella tehtäväalueella. Aikaisemmin niiden piti lentää maatukikohtiin hakemaan lisää kerosiiniä, jolloin varsinaiseen meripelastamiseen käytettävä aika lyheni. Turvalla on sairashyttejä, joten se kykenee vastaanottamaan pelastettuja henkilöitä pienemmistä aluksista tai helikoptereista. Myös kopterimiehistöjen vaihtaminen on mahdollista lentokannen ansiosta. Turvan monipuolisen sensorijärjestelmän ydin on Airbus Defence and Space (ent. Cassidian) TRS-3D -tutka, Sama järjestelmä on merivoimien Hamina-luokan ohjusveneillä (suorakulmainen antenni kuvassa vasemmalla ylimpänä, klikkaa kuvat suuremmaksi) ja Hämeenmaa-luokan miinalaivoilla. Uusi tutka tuo Rajavartiolaitokselle kyvyn seurata ja välittää eteenpäin myös ilmatilannekuvaa. Aiemmat vartiolaivojen järjestelmät ovat soveltuneet vain pintamaalien seurantaan. Tutka mahdollistaa aluksen käyttämisen esimerkiksi pelastustehtävän lento-operaatioiden johtokeskuksena. Tätä varten aluksen komentosillalla on oma paikka myös lentotoiminnan johtajalle. Kesän aikana yleisö on päässyt tutustumaan UVL Turvaan Porissa, Kotkassa, Maarianhaminassa, Turussa ja Hangossa Open Ship -kiertueen yhteydessä. Nyt Helsingissä aluksella voi vierailla Katajanokalla lauantaina 16. elokuuta kello 12 - 14 ja klo 16 - 18. Avoimien ovien tilaisuudessa yleisö pääsee kiertämään Turvalla sekä tapaamaan aluksen miehistöä. Tilaisuus on maksuton. Turvallisuussyistä aluksen miehistö voi joutua rajoittamaan yleisön määrää aluksella porrastamalla alukseen sisäänpääsyä. VL Turvan rakentaminen käynnistyi STX Finland Oy:n Rauman telakalla 22.10.2012 ja se sai nimen 2.8.2013 järjestetyssä kastetilaisuudessa. Laivan kummina toimi sisäministeri Päivi Räsänen (kuva jutun alussa). Rajavartiolaitos vastaanotti VL Turvan 9.5.2014. VL Turva on suunniteltu yhteistyössä Suomen Ympäristökeskuksen ja useiden ministeriöiden kanssa. Alus on ensimmäinen, jossa on Rajavartiolaitoksen uusi sinivalkoinen väritys. Nimiehdotuksia Turvalle kerättiin kansalaisilta. T.T. Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut VL Turvasta:
|
|||