NORAD turvaa Joulupukin matkaa - Australia ja Japani jäivät aattona jo taakse

NoradSanta_2014Joulupukin Big Red One -kutsulla lentävän reen paljastaa parhaiten Petterin punaisen nenän jättämä lämpöjälki, kertoo Joulupukin matkaa jo vuosikymmenten ajan seurannut Pohjois-Amerikan ilmapuolustus NORAD. Myös Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on seurannut pukin jouluvalmisteluja tiiviisti.

NORAD Tracks Santa eli NTS-joulupukkiseuranta on saavuttanut suuren suosion sosiaalisessa mediassa. @Noradsanta twitter-tili on kerännyt jo reilut 140 000 seuraajaa ja facebook-sivusto yli 1,5 miljoonaa tykkääjää. Vuoden 2014 YouTube-videot keräävät jatkuvasti lisää katsojia ja trailer on kerännyt jo yli 450 000 katsomiskertaa.

NORAD seuraa aattoillan tilannetta, ja lahjojen pitäisi saapua ajallaan. Seuraa joulupukin matkaa aattoiltana NoradSanta-tracker-palvelusta

NoradSanta 2014 YouTube-video:

 

NORAD on seurannut pukkia jo vuosikymmeniä

Yhdysvaltojen ja Kanadan yhteinen North American Aerospace Defense Command (NORAD) on perintöä kylmän sodan ajoilta. Silloin tehtävänä oli varoittaa mahdollisesta ydiniskusta. Nykyisin uhka ei ole suuri, mutta järjestelmä toimii varmuuden vuoksi edelleen Cheyenne-vuoren komentokeskuksessa.

Joulupukki_2013_2Joulupukin seuraajaksi NORAD päätyi sattumalta vuonna 1955, kun Colorado Springs -sanomalehti oli erehdyksessä latonut komentokeskuksen puhelinnumeron Searsin mainokseen, joka kertoi Joulupukin kuumasta linjasta.

Lapsilta alkoi tulla puheluita silloiseen Continental Air Defense Command Operations Centeriin. Johtovuorossa ollut eversti Harry Shoup, isä itsekin, ei käännyttänyt lapsia pois vaan kertoi että Joulupukki oli jo matkalla. NORAD seuraa tilannetta, ja lahjojen pitäisi saapua ajallaan.

Perinne jatkui, kun Kanada tuli mukaan valvontajärjestelmään 1958 ja syntyi nykymuotoinen NORAD. Tavoitteena on osoittaa, että myös sotilailla on joulumieltä vakavasta tehtävästään huolimatta.


FAA tarjoaa lennonjohtopalvelua

FAA_Santa_2014Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA puolestaan kertoo joulupukin luottavan uuteen NextGen-lennonjohtojärjestelmään ja sen hienouksiin.

"Monet pojat ja tytöt ovat olleet kilttejä eivätkä tuhmia. Tänä vuonna joulupukki turvautui Candy Cane One Jumbojettiin, jotta kaikki lahjat mahtuvat kyytiin", kertoo Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx.

"Hän teki listan ja tarkisti sen kahdesti ja huomasi ettei perinteinen Santa One reki ollut riittävän iso vaan mukaan tarvittiin myös rahtilentokone".

Uuden lennonjohtojärjestelmän avulla lentoreitit ovat entistä lyhyempiä ja pukin porot kuluttavat entistä vähemmän porkkanoita.

Applen sovelluskaupassa on tarjolla myös NextGen Santa 2014 -ohjelmisto

FAA:n YouTube-video:


Pukin ilmailukartat kunnossa

Karttayhtiö Jeppesen julkisti jouluksi 2013 päivitetyt kartat pukin kotikentällä ja niiden avulla matka sujuu myös tänä jouluna. "North Pole Villagen"- lähestymiskartat. Santas Workshop International eli NTPL lentokentällä on tarjolla RLS (Reindeer Landing System) -lähestymisjärjestelmä, jossa on huomioitu myös korotetut lähestymisminimit reindeer-out -tilanteissa.

Santa_Jeppesen_2_2013Kiertolähestyminen nähdään hankalana ja se onkin luvallinen vain Petteri Punakuonon johdolla. Erikoista on myös kiitotien mahdollinen liikkuminen.

Jeppesen on yli kolmen vuosikymmenen ajan luonut erikoiskarttoja kunnioittaakseen julkisia henkilöitä sekä muita Jeppesen perheen läheisiä heidän positiviisestä myötävaikuttamista ilmailuun. Erikoiskarttoja on tämän vuoden loppuun mennessä kertynyt jo 88, joilla on kunnioitettu mm. Harrison Fordia, Sully Sullenbergeriä ja Bob Skilesiä sekä Bob Hooveria ja toisen maailmansodan aikaisia mustia sotilaslentäjiä, jotka tunnetaan paremmin nimellä the Tuskegee Airmen.

Jeppesen NTPL-lähestymiskartat

 Maailmalla ei tosin ole vielä huomattu sitä, että joulupukki asuu Pohjoisnavan sijasta Korvatunturilla.

Hyvää Joulua!

Lue myös:

WestJetin nettivideo luo lämmintä joulun tunnelmaa - ja on kerännyt 38 000 000 katselukertaa.