SAS sai alkunsa vuonna 1946, kun Norjan, Tanskan ja Ruotsin kansainväliset lentoyhtiöt yhdistettiin lentämään kansainvälisiä lentoja. Saman vuoden syyskuussa lennettiin ensimmäinen lento Tukholmasta New Yorkiin. Tuolloin alkunsa sai nykymuotoinen Scandinavian Airlines (Scandinavian Airlines System) eli SAS, joka juhlistaa siis nyt 70-vuotista matkaansa maailman taivaalla.
"Juhlavuosi vahvistaa SAS:n asemaa Skandinavian ensisijaisena lentoyhtiönä, joka keskittyy helpottamaan matkailijoiden arkea Skandinaviasta maailmalle ja takaisin. Olen kiitollinen kaikille SAS:n matkustajille ja työntekijöille, jotka osaltaa vaikuttaneet SAS:n pitkään 70-vuotiseen historiaan ja edessä olevaan tulevaisuuteen. Me olemme olleet osa ainutlaatuisia matkustustarinoita jo seitsemän kymmenen vuoden ajan ja lisää on tulossa", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson. Yhdistymisen myötä ensimmäinen SAS:n lento Tukholmasta New Yorkiin lennettiin DC-4 "Dan Viking" -koneella 17. syyskuuta 1946. Matka kesti 25 tuntia, kun välilaskut tehtiin Kööpenhaminassa, Prestwickissä ja Ganderissä. Lennolla oli matkustajina 28 kutsuvierasta. Pisin reitti oli kuitenkin myös 40-luvulla operoitu huimat 40 tuntia kestävä matka Uruguayn Montevideoon. SAS:n tarina oli saanut alkunsa. Euroopan liikenne yhdistettiin vuonna 1948 ja lopullinen sinetti nykymuotoiselle SAS:lle tehtiin vuonna 1951. Vuosikymmenten varrella SAS on avannut maailman ensimmäiset maailmanympärimatkat, matkustamoviihdejärjestelmän, turistiluokan ja nukkumaistuimet. SAS oli ensimmäinen yhtiö, joka tarjosi erilliset checkinnit ja lounget SAS oli myös ensimmäinen suuri länsimaalainen yhtiö, joka palkkasi naislentäjän. Norjalainen Turi Widerøe aloitti yhtiössä vuonna 1969 Convair 440 Metropolitan perämiehenä. SAS on myös Star Alliancen perustajajäsen. SAS:n vuonna 1992 perustettu Eurobonus-kanta-asiakasohjelma on saanut jo yli 4,5 miljoonaa jäsentä. Nykyisin SAS:n laivastossa on Airbusin A320- ja Boeingin 737- sekä Bombardier CRJ900 -kapearunkokoneita. Laajarunkojen osalta laivastossa on Airbusin A330- ja A340-koneita. Kaikkiaan yhtiön laivastossa on reilut 120 matkustajakonetta. SAS on viimevuosina tehnyt myös merkittäviä konetilauksia ja se odottaa laivastoonsa ensimmäisiä kapearunkoisia Airbus A320neo- ja laajarunkoisia A350-900 -koneita. SAS on tilannut 30 A320neo- neljä A330 ja kahdeksan A350-900 -konetta. SAS on koonnut historiaansa erilliselle juhlasivustolle, jota se päivittää koko kuluvan vuoden ajan.
|
|||