Nordic Regional Airlines (Norra) hakee lentäjiä kasvun tarpeisiin nyt myös oman lentäjäkoulutusohjelmansa ulkopuolelta. Pääosin Finnairin reittiverkostossa toimiva Norra lentää nykyisin jo enemmän kuin ennen koronaviruspandemiaa. Tämän myötä lentäjien työtilanne on Suomessa taas valoisampi kuin muutaman edellisvuoden aikana. Norralla rekrytoidaan kasvun tarpeisiin nyt uusia lentäjiä. Norra lentää kuukausittain jo enemmän kuin ennen pandemiaa. Yhtiö operoi 12 Embraer 190 -lentokonetta ja 11 ATR 72 -lentokonetta Finnairin reittiverkostossa sekä yhtä ATR 72 -lentokonetta Norjassa Widerøen reittiverkostossa. Erityisesti kasvua on ollut yhtiön Embraer E-jet -koneilla operoitavissa reiteissä, kun lentäminen Finnairin reittiverkostossa on kasvanut. Norran operoimia Embraer 190 -koneita voidaan käyttää laajasti Finnairin lennoilla ja varaustilanteen mukaan lentoja vaihdetaankin Finnarilta Norralle tarpeen mukaan. Vastaavasti vaihtoja tehdään myös toisin päin Finnairin omille Airbus-koneille. Lisää töitä Norralle ovat tuoneet myös maakuntakenttien ostoliikenne Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Kokkola-Pietarsaareen. Aiempaa laajempaan ATR 72-500 -koneiden operointiin tarvitaankin uutta henkilökuntaa. Nykyinen ostoliikennesopimus on voimassa 30. heinäkuuta 2023 saakka ja optiokausi yltää 28. huhtikuuta 2024 saakka. Finnairin kesälle 2023 julkistamien uusien reittien osalta Norran Embraer-koneilla lennetään pääosin Milanon Linaten reittiä. Muista julkistetuista uusista Finnairin kohteista Bodøhön lennetään Norran ATR-koneilla. Pandemian aikana Norra ja Finnair vuokrasivat kahden ATR-koneen kapasiteetin miehistöineen Norjaan Widerøen reittiverkostoon syyskuusta 2021 lähtien. Joulukuusta 2022 alkaen Norjassa on lentänyt edelleen yksi Norran ATR-kone miehistöineen. Tätä ns. wetlease-sopimusta on siis jatkettu useampaan kertaan ja se on nyt voimassa talviaikataulukauden loppuun saakka. Sopimuksen jatkostakin käydään jälleen keskusteluja. Nykyisin Norra lentää Embaer-laivastollaan noin 1900 lentoa kuukaudessa, joka tarkoittaa noin kuutta lentoa jokaisella koneella per päivä. Lyhyempiä reittejä lentävä ATR-laivasto lentää kuukausittain noin 2300 lentoa eli noin seitsemän lentoa per päivä per kone. Nyt Norra pyrkii vastaamaan laivaston korkeaksi nousseen käyttöasteen vaatimaan resurssitarpeeseen lisärekrytoinneilla. Esimerkiksi maakuntalentojen ostoliikenne tarkoittaa paljon maakunnissa yöpyviä lentoja, jotka vievät miehistöresursseja. Aiemmin tammikuussa Norra haki myös matkustamohenkilökuntaa.
Norra hakee kasvun tarpeisiin lisää lentäjiä ensisijaisesti ATR-perämiehen tehtäviin. Normaaliaikoina Norra on palkannut kaikki lentäjänsä pääsääntöisesi oman ab initio -ohjelman kautta eli lentäjät ovat tulleet Norran omilta kursseilta. Nyt keväällä 2023 Norran ohjaamoihin tulee 15 uutta ATR-perämiestä tämän ab initio -ohjelman kautta. Tarve on kuitenkin suunniteltua suurempi, joten yhtiö avasi poikkeuksellisesti myös suoran lentäjähaun. Hakijoilla tulee olla muun muassa voimassa oleva ammattilentäjän lupakirja CPL(A), monimoottorimittarilentokelpuutus ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus. Norran lentäjähaku päättyy 31. tammikuuta 2023, mutta hakemuksia käydään läpi jo hakuaikana eli soveltuvuusarvioinnit aloitetaan jo heti tammikuun lopussa. Alkukarsinta tehdään hakemusten perusteella. Hakijoille tehdään soveltuvuusarviointi ja haastattelu, joiden lisäksi osalle hakijoista suoritetaan simulaattoritesti. Hakijoille soveltuvuusarviointi maksaa 150 euroa ja mahdollinen simulaattoritesti 150 euroa. Muista kuluista vastaa Norra. Valitut lentäjät sijoitetaan työllistämisjonoon, josta heidät kutsutaan tuleville kursseille. Pääsääntöisesti tarjolla on ensin määräaikainen työsuhde ja lentäjiä vakinaistetaan tarpeen mukaan. Norralta kerrotaan, että yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että useamman poikkeuksellisen vuoden jälkeen lentäjien työtilanne on kohentunut. Norran palveluksessa on nykyisin noin 670 työntekijää, joista lentäjiä on noin 260. Puolet lentäjistä työskentelee ATR-potkuriturbiinikoneissa ja puolet Embraer-suihkukoneissa. Norra on Finnairin osaomistusyhtiö, josta Finnair omistaa 40 prosenttia ja tanskalainen DAT (Danish Air Transport) 60 prosenttia. Norra: Lentäjähaku (avoinna 31.1.2023 saakka)
|
|||