Norwegian palkkaa matkustamohenkilökuntaa ja lentäjiä Yhdysvalloissa

Norwegian_Dreamliner_1Norwegianin kansainvälinen laajentuminen saa jatkoa, kun se avaa ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä tukikohdat matkustamohenkilökunnalle Yhdysvalloissa. Vuoden 2014 aikana palkataan jopa 300 uutta työntekijää New Yorkin ja Fort Lauderdalen operaatioiden tarpeisiin. Suunnitelmissa on myös lentäjien palkkaamista Yhdysvalloista. Lentäjäjärjestö ALPA ja ilmailutyöntekijöiden liitto vastustavat Norwegianin tytäryhtiön markkinoille saapumista.

Norwegianin mukaan yhtiön tulo Yhdysvaltojen markkinoille luo matkailualalle merkittävän määrän työpaikkoja. Ensimmäisen kokonaisen operaatiovuotensa aikana se kuljettaa USA:n reiteillään noin matkustajaa. 

Norjalaisoperaattori kertoo uusien työntekijöidensä palkka- ja työehtojen olevan kilpailukykyisiä ja vastaavan USA:n lainsäädäntöä myös verojen ja sosiaalietuuksien osalta. Yhtiö pyrkii tulemaan markkinoille open skies -järjestelmän mukaisesti vastaamaan kansainväliseen kilpailuun. Perinteiset lentoyhtiöt kasvavat kotimarkkinoiden ulkopuolella allianssien kautta eri yhteistyömuodoin ja antavat partnerien lentää maksavat asiakkaat.

DreamTour_14"Norwegianin suunnitelmissa on tuoda Yhdysvaltojen markkinoille innovatiivinen ja alhaisen hintatason palvelu uusin Boeing Dreamliner -konein. Mielestämme Yhdysvaltojen ja Euroopan välisten lentojen hinnat ovat liian korkeita. Kustannustehokkaan operoinnin takaamiseksi miehistömme tulevat työskentelemään reittisegmenttien alku- tai loppupäässä", kertoo Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos.

Norwegianin mukaan transatlanttisen liikenteen markkinoita hallitsee kolme allianssia joiden toiminta ei ole viimeisten 3-5 vuoden aikana  kasvattanut kapasiteettia vaan ainoastaan nostanut hintoja. Toiminta ei kannusta lisäämään lentoja Atlantin yli.

Norjalaisyhtiön laajentuminen jatkuu uusien koneiden myötä joita on tulossa amerikkalaisvalmistaja Boeingilta lähes 200 koneen verran. Norwegian on tilannut koneita myös Airbusilta, jonka kanssa on tehty sopimus sadasta A320neo-koneesta. Laajentumisen luvataan luovan lähivuosina myös tuhansia uusia työpaikkoja.

Yhtiö aloitti kaukoliikenneoperaatiot keväällä 2013 ja vuoden 2014 aikana se operoi jo 14 reittiä Boeing 787 Dreamliner -koneillaan Euroopan ja Yhdysvaltojen välillä. Nykyisten New Yorkin ja For Lauderdalen reittien lisäksi keväällä 2014 avataan uudet reitit Los Angelesiin, San Franciscoon ja Orlandoon.

"Olemme rekrytoineet noin 170 uutta työntekijää matkustamopuolelle New Yorkissa ja Fort Lauderdalessa. Toivomme näkevämme vielä suuremman määrä amerikkalaisia miehistönjäseniä Dreamlinereissamme sekä 737 MAX- koneissa", jatkaa Kjos.

"Palkkaamme Yhdysvalloissa myös lentäjiä mutta heillä pitäisi olla eurooppalainen EASA-lupakirja".


Norwegian jakaa toimintoja tytäryhtiöihin

Norwegian sai vuodenvaihteessa päätökseen suunnitellut uudelleen järjestelyt joilla optimoitiin lentoyhtiön toimintaa kansainväliseen kasvuun.

Aiemmin yhtiö on kertonut lentotoimintaluvan hakemisesta Irlannista ja resurssien parempaan hallintaan tähtäävien tytäryhtiöiden perustamisista eri puolilla maailmaa. Tytäryhtiöitä ovat mm. Norwegian Long  Haul, Norwegian Air International, Norwegian Holiday ja Norwegian Cargo.

Tavoitteena on rakenne, joka säilyttää joustavuuden huolimatta kasvusta ja laajenemisesta Eurooppaan ja eri mantereille.Yhtiö jatkaa vuoden 2014 aikana toimintansa juridisen rakenteen optimointia ja toimintaa tytäryhtiöiden välillä tarpeen mukaan.


ALPA vaatii viranomaistoimia Norwegiania vastaan

Yhdysvaltojen suurin lentäjäyhdistys Air Line Pilots Association ALPA vaatii Yhdysvaltojen liikenneministeriötä puuttumaan Norwegian Air Internationalin (NAI) toimintaan ja peruuttamaan ulkomaalaisoperaattorin toimiluvan.

ALPA:n lausunnon mukaan viimeiset hakemukset osoittavat Norwegianin kiertävän kansallisia lakeja ja määräyksiä saaden epäreiluja taloudellisia etuja paikallisiin operaattoreihin verrattuna.

"Yhdysvaltojen ja Euroopan välistä lentoliikennesopimusta ei ole tarkoitettu lentoyhtiöiden käyttöön lakien kiertämiseksi saavuttaakseen taloudellisia etuja", kommentoi ALPA:n puheenjohtaja kapteeni Lee Moak.

"Mikäli Norwegian voi levittää toimintaansa maailmalle valiten parhaat edut sieltä täältä ovat kansalliset yhtiömme vaarassa", jatkaa Moak.

Norwegian Air International on Norwegian Air Shuttlen tytäryhtiö. Yhtiön kaukoliikenne koneet on rekisteröity Irlantiin josta on haettu myös lentotoimintalupaa. NAI operoisi Irlantilaisena yhtiönä jolloin se välttäisi norjalaisen työlainsäädännön miehistön palkkauksessa. ALPA:n mukaan sopimukset tehtäisiin yhtiön ja yksittäisen työntekijän välillä Singaporen lakien mukaan jolloin palkat ja työehdot olisivat huomattavasti norjalaistason alapuolella.

 Vuonna 1931 perustettu ALPA edustaa noin 50 000 lentäjää 32 lentoyhtiössä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Vastustajien joukossa on myös ilmailu- raide ja kuljetustyöntekijöiden liitto TTD (Transportation Trades Department), jonka mukaan Norwegian ostelee lakeja ja säännöksiä eri maista niiden sopivuuden mukaan.

Vuonna 1990 perustetun TTD:n jäsenliittoja on 32.

Lue myös: