Keskiviikkona Alabaman Birminghamissa maahansyöksyneen UPS-rahtiyhtiön Airbus A300-600F -koneen lennontaltiointilaitteet on löydetty pahoin tuhoutuneesta takarungosta. Onnettomuus tapahtui, kun kone oli lähestymässä kenttää pimeän vallitessa. Molemmat lentäjät saivat surmansa. Tuhoutunut kone N155UP oli vain kymmenen vuotta vanha. UPS on tunnettu hyvästä turvallisuuskulttuuristaan. Onnettomuushetkellä sääolosuhteet olivat normaalit. Airbus oli lähestymässä tavanomaisella alle tunnin kestävällä rahtireittilennolla kiitotietä 18, jolle ei ole ILS-lähestymismenetelmää. Pääkiitotie 06/24 oli suljettuna keskivalolinjan huoltotöiden takia. Kone oli jostain syystä tullut niin matalalle, että se osui puihin, syöksyi maahan alle kilometrin päässä kynnyksestä ja hajosi osiin. Eturunko jäi suhteellisen ehjäksi, mutta pidemmälle sinkoutuneet siivet ja takarunko syttyivät tuleen. UPS:n lentäjät eivät lähettäneet minkäänlaista hätäsanomaa ennen onnettomuutta. NTSB:n onnettomuustutkintaryhmä on paikalla. Se on jo löytänyt hylystä lennontaltiontilaitteet sekä ohjaamon ääninauhurin (otsikkokuva). Perjantaina selviää, onko alustavasti tarkastettujen laitteiden data luettavissa, mutta tutkijat ovat optimistisia sen suhteen (kuva oikealla). Moottoreista löytyi puuainesta ja maata. Niistä ei alustavissa tarkasteluissa ole löytynyt jälkiä ennen törmäystä tapahtuneesta tulipalosta tai turbiinivauriosta. Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB on erittäin viestintämyönteinen. Se lähettää Twitteriin reaaliajassa tietoa tutkimusten etenemisestä sekä kuvia onnettomuuspaikalta. Samaten kerrotaan, jos jokin tiedotusväline lähettää lehdistötilaisuuden livenä nettiin. Avoin viestintä vähentää onnettomuuksien ympärillä helposti etenkin netissä liikkuvia vääriä huhuja. NTSB ei tiedotuksessaan spekuloi tapahtumien syillä, vaan se kertoo ainoastaan mitä, missä ja milloin. Lopulliset päätelmät julkaistaan vasta tutkimusraporteissa.
Lue myös:
|
|||