Jet Rescue Air Ambulancen Learjet 55 -ambulanssikone oli lähtenyt lennolle Floridan Opa Lockasta 31. tammikuuta kello 12.00 ja saapunut Philadelphiaan kello 14.15.
"Radiokutsulla MTS056 operoitu lento ehti vain noin 1500 jalan korkeuteen maan pinnasta, jolloin se kaarsi ensin hieman oikealle ja sitten vasemmalle aloittaen jyrkän syöksyn kohti maan pintaa", kertoi NTSB:n tutkintaa johtava tutkija Ralph Hicks. Learjet 55 syöksyi erittäin suurella nopeudella ja jyrkällä kulmalla kaupunkialueelle räjähtäen törmäyksestä kappaleiksi, jotka levisivät räjähtävän tulipalon kanssa jopa 4-5 korttelin alueelle. Maahansyöksypaikalle betoniselle jalkakäytävälle syntyi törmäyksen seurauksena iso ja syvä kuoppa. Kaikki kuusi lentokoneessa ollutta menehtyivät onnettomuudessa. Yksi sivullinen menehtyi maahansyöksyn seurauksena autoonsa ja 20 sivullista kuljetettiin sairaalaan. Maahansyöksy ja sitä seurannut räjähtävä tulipalo olisivat voineet hyvinkin aiheuttaa mittavammin kuolonuhreja. Aineellisia vahinkoja tuli useille autoille sekä rakennuksille. Ambulanssikoneen lento kesti vain noin minuutin eikä turmakoneesta ilmoitettu sen aikana lennonjohtoon minkäänlaisista ongelmista. Lennonjohto oli ehtinyt kutsua lentoa tuloksetta hieman ennen maahansyöksyä. "Kyseessä oli voimakas törmäys ja lentokone on pirstoutunut erittäin pahasti", kommentoi NTSB:n johtaja Jennifer Homendy. Ensimmäiset NTSB:n tutkijat saapuivat paikalle vain noin 90 minuuttia turman jälkeen. Nyt paikalla on jo 17 hengen tutkintaryhmä. Lentokoneen molemmat moottorit on jo löydetty, mutta lennontallentimet ovat vielä kateissa. Niiden arvioidaan mahdollisesti hajonneen osiin törmäyksen voimasta ja levinneen laajalle alueelle. Hajonta-alue on laaja ja paikkatutkinta voi kestää pitkään. Tämä tuo haasteita paikallisille, kun alueelle pääsyä rajoitetaan. Paikkatutkinnan päätteeksi lentokoneen jäänteet kerätään talteen ja siirretään toisaalle lisätutkimuksia varten.
Jet Rescue Air Ambulance on yksi harvoista ambulanssikoneoperaattoreista, joka omistaa itse käyttämänsä Learjet-lentokoneet. Kyseessä ovat hyvin varustellut koneet, joista yhtiö käyttää nimitystä Flying ICU eli lentävä teho-osasto. Operaattorin toiminta-alueena on koko maailma ja Euroopassa se lentää Falcon 50 ja Learjet 35 -koneilla. Edellisen kerran Jet Rescue Air Ambulancen ambulanssikone on joutunut lento-onnettomuuteen marraskuussa 2023. Tuolloin yhtiön Learjet 35 -ambulanssikone suistui laskeutumisen jälkeen ulos kiitotien päästä Meksikon Cuernavacan lentokentällä. Onnettomuudessa menehtyivät kaikki koneessa olleet neljä henkilöä. MH
Lue myös:
|
|||