OTKES käynnisti tutkinnan Porissa tapahtuneesta koulukoneen oven irtoamisesta lennolla

OHDAN_OTKESOnnettomuustutkintakeskus (OTKES) on käynnistänyt varsinaisen turvallisuustutkinnan Porissa 19. elokuuta Suomen Ilmailuopiston Diamond DA42 Twin Star -koneelle sattuneesta vakavasta vaaratilanteesta. Koulukoneen takaovi irtosi kesken lennon ja putosi maastoon.

OTKES ilmoitti 24. elokuuta käynnistävänsä varsinaisen tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta, jossa Suomen Ilmailuopiston Diamond DA42 TwinStar -lentokoneesta (OH-DAN) irtosi koneen takaovi kesken koululennon. Ovi putosi OTKESin arvion mukaan metsäiseen maastoon eikä sitä ole vielä toistaiseksi löydetty. Ilmailuopiston mukaan irtoaminen ei aiheuttanut vaurioita lentokoneelle.

OHDAN_FR24Koneessa olevien määrää ei tässä vaiheessa tutkintaa vahvistettu. Aiemmin kerrotun mukaan lennolla olisi ollut lennonopettaja ja ainakin yksi oppilas. Irronnut ovi on koneen vasemmalla puolella, jonka kautta kuljetaan koneen takapenkille. Ovi on saranoitu yläreunasta.

Myös koneen lentokorkeutta tapahtuman aikaan selvitetään eikä OTKES kommentoinut sitä. Ilmailuopiston mukaan koululento suuntautui harjoitusalueelle 23, joka sijaitsee koillisen suuntaan Porin lentokentästä. Lennon aikana koulukone oli Flightradar 24 -palvelun mukaan suurimmillaan 4000 jalan korkeudessa.

Lentokoneella tehty paikkatutkinta on valmistunut ja seuraavaksi työ jatkuu tiedonkeruulla ja kuulemisilla. Käytännössä ensivaiheessa haastatellaan koneessa olleet henkilöt, jonka jälkeen arvioidaan muiden kuulemistarpeita.

SIO_DA42_hallissaTutkinta kestää enintään vuoden ja kuulemisten edetessä todennäköisesti selviää kuinka laajaan tutkintaan on aihetta.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimettiin liikennelentäjä Juha-Pekka Keidasto ja tutkintaryhmän, jäseniksi lentokonemekaanikko Jukka Jylö, erikoistutkija Timo Naskali, ja lennonjohtaja (eläk.) Toni Solatie. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta.

Lue myös: