Privilege Style ja LOT Finnairin New Yorkin lennoille

A330_ net_AY_finnairFinnair vuokraa kapasiteettia korvaamaan Airbus 330 -laajarunkokoneen ylimääräisen huollon aiheuttamaa vajetta kaukoliikennelaivastossaan. HS:n mukaan huolto johtuu siivestä löytyneestä säröytymästä. Ensin Finnairin konetta korvaa Privilege Stylen Boeing 767 ja myöhemmin mahdollisesti LOT:n Boeing 787.

Espanjalaisen Privilege Stylen Boeing 767 liikennöi Finnairin New Yorkin -reitillä 20.-30. kesäkuuta. Suunnitelmissa on, että puolalaisen LOT:n Boeing 787 Dreamliner jatkaisi reitillä 1. heinäkuuta alkaen aina kuukauden 16. päivään asti. Finnairin Airbus 330 -koneen arvioidaan palaavan liikenteeseen heinäkuun puolenvälin jälkeen.

LOT_EFHK_1Privilege Style ja LOT ovat lentäneet Finnairin lentoja aiemminkin. Privilege Style on satunnaisesti operoinut mm. Finnairin lomalentoja Boeing 757 -koneellaan. LOT puolestaan lensi loppuvuodesta 2013 alkaen Finnairin New Yorkin lentoja aina 7. tammikuuta 2014 saakka.

Privilegellä on yksi Boeing 767-300ER -kone (EC-LZO). Se on noin 19 vuotta vanha ja palvellut alunperin puolalaisen LOT:n laivastossa.

A321ER_4"Yhden laajarunkokoneemme pidempi huolto vaikuttaa operointiimme. Haluamme tässäkin tilanteessa palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja minimoida asiakkaille aiheutuvan haitan", selvittää tilannetta Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

"Olemme yhteydessä suoraan niihin matkustajiin, joiden matkaohjelmaan konetyypin vaihdos vaikuttaa." Privilegen koneessa on business-luokan istuimia vähemmän kuin Finnairin omassa koneessa.

"Lentojen miehistöt ovat Privilege Styleltä ja LOT:lta, mutta matkustamossa on mukana Finnairin purseri. Olemme pahoillamme asiakkaille mahdollisesti aiheutuvasta vaivasta", sanoo Iho.

Helsingin Sanomien mukaan syynä Airbus A330-300 -koneen ylimääräiseen huoltoon on sen siiven rakenteista huollon yhteydessä tehdyissä rutiinitarkastuksissa löytynyt särö. Finnairin viestinnästä kerrottiin Lentoposti.fi:lle, että kyseinen koneyksilö on OH-LTP.

A330 Tango Papan siiven säröstä aiheutunut pitkittynyt huolto on aiheuttanut viime aikoina Finnairin liikenneohjelmaan useita viivästyksiä ja myös joitain peruutuksia. Siksi Airbusia korvaavien koneiden hankkiminen wet lease -vuokrattuina (kone miehistöineen) heinäkuun puoleen väliin asti on perusteltua.

Lue myös: