Qantas toteutti ennätyspitkän kotiutuslennon Buenos Airesista Darwiniin. Lentoreitin pituus oli 15 020 kilometriä ja se kulki kaikkiaan kolmen mantereen yllä. Boeing 787 Dreamlinerin laskutelineet koskettivat kiitotien pintaa Darwinissa 17 tunnin ja 25 minuutin lennon jälkeen. Qantas on maaliskuusta 2020 lähtien toteuttanut satoja tilaus- ja kotiutuslentoja koronaviruspandemian aikana kotiuttaakseen australialaisia maan hallituksen pyynnöstä. Lentoja on toteutettu 31 kohteeseen ulkomailla, joista 19 ei ole osa lentoyhtiön normaaliaikojen reittiverkostoa. Suora lento Buenos Airesista Darwiniin toteutettiin Boeing 787-9 "Great Barrier Reef" Dreamlinerilla (VH-ZNH). Lennolla QF14 oli 107 matkustajaa, neljä lentäjää, 17 matkustamomiehistön jäsentä sekä mekaanikkoja ja maahenkilökuntaa. QF14 nousi ilmaan paikallista aikaa kello 12.44 Buenos Airesista, josta lento suuntasi eteläiseen Argentiinaan ja ylitti Antarktiksen ennen saapumistaan Australian rannikolle paikallista aikaa kello 17.28. Darwiniin ennätyspitkä lento laskeutui 6. lokakuuta kello 18.39 paikallista aikaa. Lentoreitin pituus oli huimat 15 020 kilometriä ja se ylittää Qantasin tauolla olevien Perth-Lontoo lentojen pituuden 522 kilometrillä. Kaikkiaan 17 tuntia ja 26 minuuttia kestäneellä lennolla Dreamlinerin tankeissa oli lähtiessä täysi polttoainekuorma eli noin 126 000 litraa, joka on noin 98,9 tonnia. Kyseessä oli Qantasin ensimmäinen lento Buenos Airesista Darwiniin. Lentoaikataulu tarkoitti koko lennon toteutumista päiväolosuhteissa. Lennon aikana oli keskimäärin vastatuulta noin 20 solmua. Alimmillaan lämpötila oli reittikorkeudessa Etelämantereen yllä -75 C. Lento QF14 oli historiallinen myös Darwinin lentokentälle, sillä kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun saman vuoden aikana lentokentälle on laskeutunut lento kaikilta asutetuilta mantereilta. Nyt ne olivat lisäksi kaikki Qantasin operoimia. Qantas on aiemminkin tehnyt historiaa kaukolennoillaan. Yksi merkittävimmistä oli vuonna 1989 toteutettu Boeing 747 jumbojetin toimituslento. Tuolloin laajarunkokoneen lento Lontoosta Sydneyhin kesti 20 tuntia ja yhdeksän minuuttia. Kaksi vuonna 2019 toteutettua Project Sunrise -tutkimuslentoa New Yorkista ja Lontoosta Sydneyhin olivat pituudeltaan yli 19 tuntia. Boeing 787-9-koneilla toteutetuilla ULR-lennoilla (Ultra Long Range) oli normaalia vähemmän matkustajia. Project Sunrise on viivästynyt, mutta ei unohdettu. Qantas suunnittelee käynnistävänsä ULR-lentoja vuonna 2024. MH Lue myös:
|
|||