Ranskalaishävittäjä Dassault Rafale osoittaa suorituskykyjään Pirkkalan HX Challengessa

RF_koneet_laajaSuomessa ehkä vähiten mediassa näkynyt ranskalainen Dassault Rafale -hävittäjä aloitti HX Challenge -suorituskykyhaasteisiin vastaamisen Ilmavoimien Pirkkalan tukikohdassa 21. tammikuuta. Suurinta näkyvyyttä Dassault on saanut jakamalla oransseja lippalakkeja lentonäytöksissä. Samalla työtä hankkeen eteen on tehty taustalla. Nyt on edessä testi kylmässä ja kosteassa ilmanalassa.

RF_patchIlmavoimien HX-hävittäjäehdokkaiden suorityskykyä todentava HX Challenge jatkuu Pirkkalassa. Nyt vuorossa on Dassault, joka lennätti paikalle kaksi Ranskan ilmavoimien Armée de l'air'in Dassault Rafale B -monitoimihävittäjää.

Niistä toinen on Ranskan ilmavoimien operatiivinen kone, joka edustaa uusinta F3R -versiota. Toinen hävittäjäyksilö on kehitysversio tulevasta Rafale F4 -hävittäjästä, jota tarjotaan Suomellekin.

Molemmat suorituskykytesteihin maanantaina 20. tammikuuta saapuneet hävittäjät ovat kaksipaikkaisia, joten ne mahdollistavat Suomen Ilmavoimien koelentäjien osallistumisen testeihin myös ilmassa.

Rafale_ilmassa_1 Rafale-hävittäjän ensilento tapahtui vuonna 1986 ja nykyisin tämä monitoimihävittäjä on korvannut kaikkiaan seitsemän eri konetyyppiä Ranskassa.

Hävittäjätyypin pääkäyttäjät ovat Ranskan ilma- ja merivoimat sekä Egyptin ilmavoimat. Konetyyppiä ovat tilanneet myös Intia ja Qatar. Suomen lisäksi Rafale on ehdokkaana mm. Sveitsin hävittäjähankinnassa. Rafale on huippumoderni monitoimihävittäjä jonka suorituskykyä on kehuttu niin länsi- kuin itämediassa.

Taistelukokemusta Rafale-hävittäjille on kertynyt useissa eri kampanjoissa Syyriassa, Malissa, Irakissa, Afganistanissa ja Libyassa.

Rafale_ilmassa_6Toistaiseksi hävittäjätyypillä on siis operoitu lämpimissä maissa, eivätkä Suomen vaihtelevat sääolosuhteet kuten kosteus ja lämpötilan vaihtelut nollan molemmin puolin saati liukkaat kiitotiet ole niin tuttua toimintaympäristöä Rafalelle. Valmistaja kuitenkin kertoo täyttävänsä asetetut suorituskykyvaatimukset.

Dassault suoritti talvitestejä Rovaniemellä yhdellä kaksipaikkaisella Rafale B -hävittäjällä tammikuussa 2019. Kyseessä oli valmistajan omat kylmätestit, joihin puitteet järjesti Lapin lennosto.

Rovaniemen testijakson aikana hävittäjää säilytettiin ulkona kylmässä ja sillä suoritettiin käynnistyksiä sekä rullauskokeita. Pakkasensietokykyä mitattiin pääasiassa maassa, mutta mukana oli myös yksittäisiä lentoja Rovaniemen lähiharjoitusalueilla.

RF_rafaletIlmavoimat odottaa voivansa operoida kaikilla HX-hankkeen kandidaateilla valmistajien ohjekirjojen ja raja-arvojen mukaisesti. Pakkaskokeiden aikana Dassault todennäköisesti sai kokemusta nimenomaan Suomen olosuhteista sekä koneelle, miehistölle ja laitteistoilleen.

Dassaultilla on kuitenkin merkittävästi tietoa myös talvisista ja arktisista olosuhteista Mirage 2000 -hävittäjäohjelmasta sekä siviilipuolen Falcon-liikesuihkukoneohjelman puolelta. Esimerkkinä siitä voi mainita suomalaisen Jetfliten, joka lentää Falcon 7X -koneella esimerkiksi Antarktikselle. Talvi ei siis ole valmistajalle uusi elementti.

Dassaultin Rafale nähtiin Suomessa kesän 2018 ja 2019 -lentonäytöksissä Tikkakoskella ja Turussa. Niissä se esitteli liikehtimiskykyään näyttävästi kahdella hävittäjällä.

Ensi kertaa hävittäjätyyppi vieraili Suomessa toukokuussa 2017 monikansallisen ACE (Arctic Challenge Exercise) -harjoituksen aikana.

RF_developmentRanskan mukaan Rafale hävittäjä lentää vielä pitkälle 2060-luvulle ja se täyttää siten helposti Suomen vaatimukset. Nykyinen Rafale standardi on F3R. Seuraava kehitysversio F4 on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2025.

F4-versiossa tuo tullessaan aiempaa paremman verkottumiskyvyn, elektronisen sodankäynnin järjestelmiä, MICA (Missile d’interception, de combat et d’autodéfense) NG -ilmataisteluohjuksen sekä suuremman AASM 1000kg (Armement Air-Sol Modulaire) Hammer -ilmasta maahan käytettävän täsmäpommin. Dassaultin tiekartassa on luvassa sitäkin seuraava Rafale F5-versio vuodelle 2030.

dassault_NGF_sideRanskassa halutaan pysyä kehityksen kärjessä tulevaisuudessakin. Dassault Aviation ja Airbus julkistivat keväällä 2018 kehittävänsä yhteistyössä uuden sukupolven eurooppalaista FCAS (Future Combat Air System) -ilmataistelujärjestelmää.

Syksyllä 2018 Dassault esitteli Euronaval-messuilla uutta NGF (New Generation Fighter) -koneen mallia. Se tulee olemaan Rafalen seuraaja, jonka suorityskykyä aiemmat koneet edelleen täydentävät ennen kuin uusi ilmataistelujärjestelmä korvaa ne kokonaan.

Tätä ennen NGF-hävittäjään kehitettäviä laitteita ja järjestelmiä tuodaan Rafalen kehitysversioihin. Ranskan lisäksi hankkeessa ovat Airbusin kautta myös Espanja ja Saksa.

RF_cardette"Tarjoamme vankkaa kansallista kykyä ja pitkäaikaista yhteistyötä. Odotamme Suomelta myös kehitysyhteistyötä seuraavien Rafalen kehitysversioiden kanssa", sanoo Dassaultin Suomen kampanjajohtaja Benjamin Cardette.

Tilaisuudessa Pirkkalassa myös Ranskan Suomen suurlähettiläs Serge Tomasi toi tervehdyksensä medialle. Hän kertoi Ranskan olevan erittäin sitoutunut Euroopan puolustukseen sekä pitkäaikaiseen puolustusyhteistyöhön Suomen kanssa.

Tomasi otti puheessaan esille myös Thulin Typ D:n, joka oli virallisesti Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone. Se oli kehitelmä ranskalaisesta Morane-Saulnier L -koneesta.

Ranskalaishävittäjiä Suomella on ollut sodan aikana, kun 1940-luvulla hankittiin Morane Saulnier M.S.406 -hävittäjiä. Suomen ilmavoimien tunnetuin ranskalaisvalmisteinen konetyyppi lienee kuitenkin Fouga Magister -suihkuharjoituskone. Näiden lisäksi Ilmavoimilla oli alkuaikoinaan käytössä myös monia muita ranskalaisvalmisteisia koneita.

RF_F4Suomelle Dassault tarjoaa autonomiaa ja itsenäisyyttä Rafalen kanssa. Luvassa olisi merkittävän huolto-organisaation rakentaminen Suomeen ja Rafalen teknologian sekä tietotaidon siirtoa maahan.

Suomi pääsisi osallistumaan myös paikallisvaatimusten mukaisten ominaisuuksien ja tulevaisuuden tarpeiden kehittämishankkeisiin.

Dassaultin edustajien mukaan Rafalen valinnan myötä myös Suomi olisi mukana kehittämässä myös tulevaa FCAS-järjestelmää.

RF_F3RPirkkalan säätila oli Dassaultin mediapäivänä aurinkoinen ja taivas oli sininen. Varsinaiset talvikelit eivät siis vallinneet edelleenkään maanpinnalla. Jäätäviä olosuhteita löytyy kuitenkin ilmasta laajoilta harjoitusalueilta sekä Ilmavoimien muista tukikohdista.

"HX Challenge on käynnistynyt suunnitelmien mukaisesti ja lähtenyt hyvin käyntiin", kommentoi Satakunnan lennoston komentaja ja HX Challengesta vastaava eversti Aki Heikkinen.

HX_eversti_AkiHeikkinenHX Challengen testit on rakennettu jokaista hävittäjävalmistajaa ja heidän kertomien ominaisuuksien todentamiseksi. Testeissä on varauduttu myös siihen, ettei Pirkkalassa ole talvisia olosuhteita lainkaan.

Silloin tarvittavat kokeet tehdään vaihtoehtoisen suunnitelman mukaan muualla, jossa kiitotie tai rullaustie saadaan liukkaaksi muuta lentoliikennettä häiritsemättä.

 
HX-hanke etenee kohti vuonna 2021 tehtävää tilausta

Rafale_modelsSuomi hakee HX-hankkeessa vaihtoehtoa, joka korvaa nykyisten 64 F/A-18 Hornet -monitoimihävitäjän suorituskyvyn täysimääräisesti ja integroituu saumattomasti Suomen puolustusjärjestelmään.

HX Challengen koelentotoiminnasta vastaa Satakunnan lennosto, joka valmistelun lisäksi suorittaa erilaiset hävittäjäkandidaateille osoitettavat koetehtävät. Lennostossa toimiva ilmataistelukeskus vastaa myös koelentotulosten evaluoinnista, joka tehdään vuoden 2020 aikana kesään mennessä.

EF_HX_patchViimeiset sitovat tarjouspyynnöt lähetetään heinäkuussa 2020 ja vastaukset niihin tulee toimittaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Hankintapäätöksen tekee valtioneuvosto vuonna 2021.

Lue myös laaja uutisemme HX Challengesta ja HX-hankkeen etenemisestä:
HX Challenge valtaa läntisen Suomen - Ilmavoimat todentaa hävittäjäkandidaattien suorituskykyjä

Lue myös: