SAS vastaanottaa ensimmäisen kolmesta Airbus A321LR (Long Range) -koneestaan vuonna 2020. Tarkennetun aikataulun mukaan kolmiluokkaisella matkustamolla varustetulla kapearunkokoneella aloitetaan kaukolennot Skandinaviasta Pohjois-Amerikkaan syksyllä 2020. SAS suunnitelma palata kapearunkokoneilla kaukoliikenteeseen on hieman viistynyt, kun uusimman aikataulun mukaan ensimmäinen kaukoreittien pituuksiin kykenevä kapearunkoinen A321LR liityy yhtiön laivastoon 18. syyskuuta 2020. Alunperin suunnitelmissa oli saada ensimmäinen kolmesta tilatusta koneesta jo vuoden 2020 ensimmäisen puoliskon aikana. Kaikkien kolmen koneen toimitusten odotetaan olevan tehty vuonna 2021. SAS kertoi tammikuussa 2019 solmineensa leasingsopimuksen ALC:n (Air Lease Corporation) kanssa kolmesta maksimissaan 206-paikkaisesta Airbus A321LR -koneesta. Jopa kaukolentoihin soveltuvalla konetyypillä voi lentää 4000 merimailin eli noin 7400 kilometrin päähän. A321LR mahdollistaa lennot Skandinaviasta Yhdysvaltain koillisosiin, Kanadaan, Lähi-itään ja Intiaa. Pidemmän toiminta-ajan A321 -koneella antavat kolme ruumatiloihin asennettua ACT (Additional Centre Tank) -lisäpolttoainesäiliötä. LR-versiolla on myös hyväksyntä 180-minuutin ETOPS-toimintaan. SAS ottaa A321LR -koneen käyttöön 157-paikkaisena kolmiluokkaisella matkustamolla varustettuna. Siten se vastaa SAS:n laajarunkokoneiden palvelua. Business-luokassa ns. lie-flat-paikkoja on 22, Plus-luokassa 12 ja 123 paikkaa Go-luokassa. Istuimet on SAS:n mukaan valittusiten, että ne mahdollistavat mukavuudet kaikissa kolmessa luokassa. Tarjolla on nopea wifi-yhteys, IFE-matkustamoviihdejärjestelmä, normaalit virtapistokkeet sekä USB-latausmahdollisuus. Myös matkustamon äänitason kerrotaan olevan alhaisempi paremman matkustuskokemuksen takaamiseksi. Ensimmäinen SAS:n A321LR -kone aloittaa lennot yhtiössä 18. syyskuuta 2020. Avausreittinä on Kööpenhamina-Boston. Samalla kyseisestä reitistä tulee ympärivuotinen. Muita uusia reittejä SAS julkistaa myöhemmin vuoden 2020 aikana. SAS on aiemmin tarjonnut kaukolentoja kaperunkokoneilla yhteistyökumppaneidensa kanssa mm. juuri Kööpenhamina-Boston -reitillä. SAS:lla on parhaillaan käynnissä laaja- ja kapearunkolaivastoa koskeva laivastouudistus, jonka aikana se vastaanottaa kaikkiaan 80 uutta Airbus A320neo, viisi A330E, kahdeksan A350 XWB ja kolme A321LR -konetta vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäisen A350 XWB:n SAS vastaanotti marraskuussa 2019. Nelimoottoriset A340-koneet tullaan korvaamaan A350-koneilla. SAS poistaa laivastouudistuksessaan käytöstä myös Boeing 737 -koneet. Niitä on käytössä 55 kappaletta. Yhtiöstä on siis tulossa Finnairin tavoin pelkkä Airbus-operaattori. Uuden A321LR -koneversion ensimmäinen tilaaja oli ALC, joka on siis vuokrannut kyseisiä koneita SAS:lle. Ensimmäisen A321LR -koneen otti käyttöön Arkia Airlines jo marraskuussa 2018. Muita konetyypin operaattoreita ovat Aer Lingus ja TAP, jotka lentävät koneella transatlanttisilla reiteillä. Lue myös:
|
|||