Satatonninen Pier Zero toi mökkilaiturin tunnelmaa Helsinki-Vantaan alkuperäiseen terminaaliin

PierZero_1Helsinki-Vantaan lentoasemalla vietettiin tiistaina kahvila-ravintola Pier Zeron avajaisia. Samalla juhlistettiin myös koko lentoaseman kaupallisen tarjonnan palvelu-uudistusta. Vanhimman terminaaliosan lähtöhallissa oleva arkkitehtonisesti vaikuttava kaksikerroksinen Pier Zero on muutoksen ehdottomasti näkyvin osa.

Pier Zeron on suunnitellut sveitsiläinen arkkitehtitoimisto Detail Desing, joka voitti kansainvälisen suunnittelukilpailun. Silti rakennelma vaikuttaa hyvin skandinaaviselta ja sopii kieltämättä suhteellisen hyvin pian 50-vuotiaaseen terminaaliin.

PierZero_8”Tutustuimme suunnittelun alkuvaiheessa syvällisesti suomalaiseen kulttuuriin, luontoon ja arkkitehtuuriin. Ravintolan nimessä esiintyvä sana Pier viittaa Suomen tuhansien järvien mökkilaitureihin. Zero puolestaan matkan lähtökohtaan, nollapisteeseen”, arkkitehti Roger Copeland (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi) selostaa visiotaan.

Pier Zero on 46 metriä pitkä ja 8,28 metriä leveä. Korkeutta sillä on 6,65 metriä ja pinta-alaa 530,5 neliömetriä. Asiakaspaikkoja on 199.

Kahvila-ravintola sijoittuu arkkitehtitoimisto K. Ström & O. Tuomiston suunnitteleman ja vuonna 1969 valmistuneen Helsinki-Vantaan vanhimman terminaaliosan lähtöhalliin aivan ikkunoiden vierelle. Niinpä Pier Zeron yläkerran tarjoamat näkymät asematasolle ovat varmasti lentoaseman parhaita.

Kaksikerroksisen ravintolan alakerta koostuu kiiltävistä, ruuveilla kiinnitetyistä metallilevyrakenteista. Ruuveja pystytykseen tarvittiin kaikkiaan 11 300.

PierZero_7Pinta tuo mieleen lentokoneet. Copeland kertookin hakeneensa inspiraatiota myös klassisesta Lockheed Super Constellation -matkustajakoneesta.

Yläkerrassa Copeland sen sijaan etsi innoitusta eläinmaailmasta ja suomalaisesta luonnosta. Rakenteessa on nähtävissä linnun siipien muotoa, mutta toki myös lentokoneen siipiprofiilia.

Yläkerta koostuu vaaleista liimapuupalkeista, jotka kaartuvat Alvar Aallon huonekalut mieleen tuovalla tavalla. Erittäin suomalaista siis. Rakenne on sekä avoin mutta samalla suojaava.

PierZero_3Rinnakkaisia palkkeja on ravintolan kummassakin päässä kymmenen. Keskellä kaarien välissä on Pier Zeron keittiö.

Palkkien yhteispituus on 430,5 metriä. Ne tuotiin asennuspaikalle kahdessa osassa. Niinpä suuria, terminaalin sisätiloissa siirrettäviä osia oli kaikkiaan 40.

Palkit pitikin mitoittaa tarkasti, jotta ne mahtuivat läpi Turva 3:n sisäänkäynnistä. Nämä siirrot tehtiin yöaikaan, kun lentoasemalla oli hiljaista.

Kaiken kaikkiaan Pier Zeron kasaaminen keskellä lentoaseman jokapäiväisiä asiakasvirtoja oli haastava projekti. Varsinainen pystytys tapahtui kesän aikana suojaseinämien takana.

Pier Zeron paikalta oli ensin siirrettävä pois lentoaseman maamerkiksi muodostunut Junkers Junior -pienkone. Nyt se on vanhan terminaalin kaikille avoimella landside-puolella.

PierZero_6Omat haasteensa toi runsas puun käyttö niin rakenteissa kuin kalusteissa. Kasvanut palokuorma aiheutti sen, että arkkitehdit joutuivat pelastusviranomaisten vaatimuksesta suunnittelemaan liimapuupalkkien väliin sprinkler-järjestelmän. Näin, vaikka yläpuolisessa katossa oli jo valmiina sprinklaus.

Kaiken lisäksi kokonaisuus painaa 100 tonnia. Sen takia 46-vuotiaita rakenteita lattian alla oli vahvistettava. Valitettavasti samalla myös terminaalin alkuperäinen klassinen massiivipuuparketti oli leikattava pois Pier Zeron alta.

Kansainvälinen matkaravintolaosaaja asialla

Pier Zero avautui asiakkaille syyskuun alussa ja nyt sisäänajon jälkeen vietettiin siis avajaisia. Ravintolaa operoi monikansallinen HMSHost, jolla on Helsinki-Vantaalla myös 12 muuta ravintolaa ja kahvilaa.

PierZero_5Yhtiön slogan on ”Think Global, Cook Local”. Pier Zeron suomalaisten kokkien suunnittelema menu onkin saanut inspiraationsa Suomen luonnosta.

Ravintolassa voi nauttia vaikkapa lasillisen viiniä, paikan päällä valmistettuja täytettyjä leipiä tai kolmen ruokalajin illallisen pitkän kaavan mukaan.

Alakerran baarissa on kevyempi ruokalista. Tarjolla on mm. salaatteja ja erilaisia lämpimiä voileipiä. Kaikki hinnat jäävät alle 20 euron. Yläkerrassa voi halutessaan syödä pidemmän kaavan mukaan. Kallein ruoka, ”Slow Cooked Iron Steak”, maksaa 24,90 euroa.

Tarvetta lentokenttien ravintolapalveluille onkin, sillä lentoyhtiöiden koko ajan rajoitetummat tai vähintäänkin maksulliseksi muuttuvat lennonaikaiset tarjoilut saavat matkustajat nauttimaan palveluista jo ennen koneeseen nousua.

PierZero_4HMSHostin mukaan noin 60 prosenttia matkustajista hyödyntää kenttien myymälöitä, mutta 93 prosenttia ostaa juomia tai ruokaa. Jopa niistä, jotka eivät kentälle tullessaan aikoneet käyttää ravintolapalveluita, 31 prosenttia kuitenkin tekee niin.

HMSHost on investoinut Helsinki-Vantaalle noin 11 miljoonaa, josta Pier Zeron osuus oli 3,2 miljoonaa. Näin on luotu yli 200 työpaikkaa.

Lentoaseman laajennukset käynnistyvät

PierZero_2Kaupallisen tarjonnan palvelu-uudistus on osa kehitystä, jolla Finavia ja Helsinki Airport tähtäävät 20 miljoonaan matkustajaan vuonna 2020. Nyt vuonna 2015 ylitettäneen 16 miljoonan raja ensi kertaa.

Seuraavaksi käynnistyvät laajennushankkeet, jotka tuovat lentoasemalle 75 000 uutta neliömetriä eli 45 prosenttia enemmän tilaa. Investoinnin kokonaisarvo on 400 miljoonaa euroa.

Kuluvan vuoden aikana lentoasemalla on auennut tai aukeaa parikymmentä uutta ja uudistettua myymälää, ravintolaa, baaria ja kioskia. Niihin kuuluvat mm. suosituksi osoittautunut Victoria's Secret -myymälä sekä avoterassin tarjoava Arctic Bar avoterasseineen (kuva yllä).

Rkioski_vantaaTuorein uutuus on Terminaali 2:n Saapuvat 2A -aulassa avautunut R-kioski (vasemmalla), joka sijoittui Alkon ja apteekin paikalle. Alko lopetti toimipisteensä lentoasemalla heikon myynnin takia ja apteekki muutti toiselle paikalle.

Ärrää vastapäätä aukeaa lähiaikoina pub. Ennestään aulan alueella ovat jokin aika sitten auenneet uudet Burger King ja Bistrot -ravintolat

Vaikka lentoaseman tilat alkavatkin olla täysin hyödynnetyt, vielä löytynee 3-5 paikkaa uusille palveluntarjoajille. Luvassa on edelleen myös lyhyen aikaa auki olevia Pop up -pisteitä. T.T.

Detail Designin nettisivut

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: