Airbus on saanut Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) hyväksynnän polttoaineen kulutusta pienentäville Sharklet-siivenkärkieville CFM-moottoreita käyttäviin A320-lentokoneisiin. Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen (FAA) odotetaan myöntävän vastaavan hyväksynnän pian. Aiempaa suuremmat wingletit pudottavat polttoaineen kulutusta merkittävästi. “Sharklet-siivenkärkievien hyväksyntä antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden säästää polttoainekustannuksistaan noin neljä prosenttia”, Airbusin ohjelmista vastaava johtaja Tom Williams sanoo. "Tämä on odotettua parempi luku. Vuosissa kasvuhuonekaasupäästöissä käyttö merkitsee noin 1 000 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä – tämä vastaa 200 auton käytöstä poistamista." Sharklet-testilento-ohjelmassa lennetään CFM56- ja V2500-moottoreilla. Kun testit päättyvät, on lennetty noin 600 lentotuntia 9–10 kuukauden aikana. Muiden lentokone-moottori-yhdistelmien hyväksyntä tapahtuu lähikuukausina. Vuoden 2012 loppuun mennessä Air Asia vastaanottaa ensimmäisen Sharkeleteilla varustetun A320-lentokoneen. Koska Sharklet-koneiden kysyntä on ollut suurta, kaikki Airbusin kapearunkokoneita valmistavat tehtaat ottavat ne tuotantoonsa. Tehtaat sijaitsevat tällä hetkellä Toulousessa, Hampurissa ja Tianjinissa; uusi tehdas valmistuu lähivuosina Alabamaan. Komposiittimateriaalista valmistetut Sharkletit ovat 2,4 metriä korkeita, ja ne kiinnitetään A320-koneiden siipien kärkiin. Siivenkärkievät parantavat lentokoneen aerodynaamisia ominaisuuksia ja vähentävät siten polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Polttoainelaskujen pienentämisen lisäksi siipiulokkeet kasvattavat lentokoneen toimintamatkaa 100 merimaililla ja mahdollistavat 450 kilogramman lisäyksen hyötykuormaan. Sharklet-siipiulokkeet ovat saatavana optiona uusiin A320-koneisiin; A320neo-perheeseen ne tulevat vakiona. Tähän mennessä Airbus on myynyt yli 8 600 A320-lentokonetta. Näisä yli 5 300 on toimitettu yli 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa.
|
|||