Suomessa kehitetään lentoliikenteen tarpeisiin aiempaa tarkempaa ratkaisua lähiajan vaarallisten sääilmiöiden ennustamisessa. Suunnitelmissa on reaaliaikaisten säätietojen yhdistäminen lentokoneiden reaaliaikaiseen satelliittipohjaiseen paikkatietoon. Kyseessä on suomalaisten yritysten ja Ilmatieteen laitoksen yhteishanke. Pitkään Helsingin yliopistossa Euroopan avaruusjärjestön, ESA:n, kanssa avaruuslaitteita suunnitellut dosentti Juhani Huovelin fysiikan laitokselta on nyt lähtenyt tuomaan avaruusteknologiaa maanpäällisiin sovelluksiin. Suomessa on paljon avaruusosaamista ja nyt sitä valjastetaan lentoturvallisuuden parantamiseksi lentoasemilla. "Olen aloittanut avaruuslaitteiden kaupallisten versioitten kehittämisen, ja siihen on saatu merkittävää tukea, esimerkiksi ESA-rahoitusta Tekesin avulla", sanoo Huovelin. "Laitteet ja teknologia eivät ole asian ydin, vaan niiden käyttö. Palvelemme yhtä megatrendiä, sääilmiöihin liittyvän monipuolisen tilannekuvan muodostamista. Hyvä tilannekuva ilmailuliikenteessä edistää turvallisuutta ja sujuvuutta ja vähentää virhetilanteita", kertoo Huovelin. "Kyseessä on hanke, jossa yhdistetään nykyistä sääennustetta huomattavasti tarkempi säätieto lentokoneiden tarkkaan reaaliaikaiseen paikkatietoon, jossa voidaan hyödyntää esimerkiksi olemassa olevaa ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) -järjestelmää", kertoo Huovelin Lentoposti.fi:lle. "Tiedoista johdetaan asiakkaiden tarpeen mukainen tilannekuva, jota voidaan käyttää lentoliikenteen ohjauksen tehostamiseen ja sujuvoittamiseen, sekä vaarallisesta säästä ja myös esim. lintuparvista aiheutuvien vaaratilanteiden ennakoimiseen ja välttämiseen lentoonlähtojen ja laskeutumisten aikana, jatkaa Huovelin. Ratkaisua kehitetään viranomaisten ja kaupallisten asiakkaiden käyttöön. Tälläisen järjestelmän mahdollisia loppukäyttäjiä olisivat lennonvarmistuspalvelun tarjoajat ja lentoyhtiöt. Muita järjestelmän hyödyntäjiä voisivat olla edellämainituille toimijoille sää-, ja muita tilannekuvapalveluita tarjoavat toimijat. "Nykyään pystytään jo tekemään lyhyen aikavälin ennusteita noin neljänneskilometrin paikkatarkkuudella ja alle minuutin aikatarkkuudella", avaa Huovelin menemättä teknisiin yksityiskohtiin, jotka eivät ole vielä julkistettavissa. Lennonjohto saisi lähiajan ennusteen vaarallisesta säästä lähellä lentokenttää. Tällaisia sääilmiöitä olisivat esimerkiksi ukkosmyrskyihin liittyvät voimakkaat ilmavirtaukset ja raekuurot. "Kyse on lentokentän lähialueelle kehitettävistä järjestelmistä, joissa pyritään mahdollisimman suureen integroituvuuteen nykyisten järjestelmien kanssa, ja nykytrendin mukaisesti tieto jalostetaan AI (Artificial intelligence) -ratkaisujen avulla helposti ymmärrettäväksi päätöksentekoa tukevaksi palveluksi", päättää Huovelin. Hanketta vetää Juhani Huovelinin start-up yritys Isaware Oy ja kyseessä on yritysvetoinen kaupallinen hanke. Isawaren päätoimialat ovat avaruusteknologian ja -laitteiden kehittäminen ja tekoälysovelluksiin perustuvien palveluiden kehittäminen. Hankkeen muita kumppaneita Ilmatieteen laitoksen lisäksi ei ole vielä julkistettu. Todennäköisiä kotimaisia kumppaneita ovat kuitenkin ilmailualan toimijat kuten ANS Finland, Finavia, Finnair, Trafi ja Vaisala.
|
|||