Suomen Ilmailuopisto otti uudet Diamond DA42 Twin Star -koneet käyttöön

SIO-DA42-23.2.2015Koulukoneitaan uudistanut ammattilentäjiä kouluttava Suomen Ilmailuopisto otti uudet Diamond DA42 Twin Star -koneet käyttöön juhlatilaisuudessa Porissa. Keväällä 2014 Poriin saapuneet modernit lasiohjaamoin varustetut koulukoneet pääsevät vihdoin tositoimiin. 

SIO_Pekka-Vauramo-23.2.2015Suomen Ilmailuopiston lentokonehallissa 23. helmikuuta järjestettyyn tilaisuuteen oli saapunut arvovaltainen kutsuvierasjoukko.  Puhujina tilaisuudessa olivat opetusministeri Krista Kiuru, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen ja SIO:n hallituksen puheenjohtaja opetusneuvos Tarja Riihimäki opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Oman puheenvuoronsa pitivät myös opiston toimitusjohtaja ja rehtori Juha Siivonen sekä lentokonevalmistaja Diamondin edustaja myyntipäällikkö Johan Wåhlander.

Vieraiden joukossa oli Finavian, Ilmavoimien, opetushallituksen sekä yhteistyökumppaneiden edustajia. Mukana oli luonnollisesti myös opiston vanhoja työntekijöitä sekä entisiä oppilaita joiden joukossa oli myös 30 vuotta sitten kurssin aloittanut AOL1:n vanha lentäjäoppilas. Tilaisuuden viihdetarjonnasta vastasi myös laulajana tunnettu koulun entinen oppilas Mikael Konttinen.

SIO_DA42_Siivonen"Käyttöönottoaikataulu viivästyi johtuen lähinnä julkisen hankinnan prosessin kestosta. Olemme kuitenkin tyytyväisiä, koska käyttöönottoa siirtämällä uusiin asioihin on voitu perehtyä kunnolla eikä ole jouduttu liian kovalla kiireellä siirtymään uuteen kalustoon", kertoi Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen Lentoposti.fi:lle.

Nyt käyttöönotettavat hiljaiset Diamond Twin Star DA42 VI -koneet ovat nelipaikkaisia ja kaksimoottorisia. Ne on varustettu on modernilla kuvaruutunäyttöihin perustuvalla Garmin G1000 -avioniikalla sekä automaattiohjauksella.

DA42-koneen 168-hevosvoimainen moottori antaa sille  322 km/h matkalentonopeuden. Toimintamatka 60 prosentin tehoasetuksella on noin 1470 kilometriä ja suurin lentokorkeus on 4877 metriä. Suomen Ilmailuopisto käyttää koneen Austro Engine AE300 -moottoreissa JET-A1 -polttoainetta.

SIO_DA42_rivi_1Kolmen uuden DA42-koneen (OH-DAB, OH-DAC ja OH-DAD) lisäksi hankintaan kuului kaksi Frascan valmistamaa FSTD (Flight Simulation Training Devices) (FTD taso 2) -lennonharjoittelulaitetta. Kokonaishankinnan arvo oli noin kolme miljoonaa euroa.

 "Nyt asiat on ehditty analysoimaan kunnolla, sillä liiallinen kiire voisi aiheuttaa riskejä. Vaikka ennakointia ja riskianalyysejä on tehty paljon niin käsillä on silti mielenkiintoinen vaihe, kun oppilaskoulutus Diamond-kalustolla on alkanut. Koulutuksessa käytetään lentokoneiden lisäksi FTD taso 2 -mukaisia harjoituslaitteita, joilla oppilaat saavat hyvän pohjan ennen lentokoneeseen siirtymistä", jatkoi Siivonen.


Uutta intoa myös kokeneille opettajille

SIO-DA42-_pilots_23.2.2015Ilmailuopistolla uusiin koneisiin on koulutettu seitsemän vakituista opettajaa sekä viisi vierailevaa opettajaa. Edellisten lisäksi yhdellä opettajalla oli jo vaadittavat MEP- ja DA42-koulutukset.

"Diamond DA42-koneet tarjoavat erinomaisen lentokokemuksen nykyaikaisella Garmin G1000- avioniikalla, joka on yhdistetty koneeseen integroituun autopilottiin. Koneen 2-moottorisuorituskyky on hyvä ja MEP-luokan koneeksi 1-moottorisuorituskyky oli myös positiivinen yllätys eli nousukykyä löytyy. Suurimmalle osalle opettajista on tullut uuden oppimista potkuriturbiinomoottorein varustetun KingAirin ja suihkumoottoroidun Phenomin jälkeen lähinnä suoritusarvopuolella", avasi päälennonopettaja Hannu Savinainen uuden konetyypin saloja.

SIO_DA42_ohjaamoEnsimmäiset koulutukset annetaan SIO21-kurssille luokkakelpuutuksen ja CPL-ansiolentäjäkoulutuksen myötä. Samalla myös SIO23 saa MEP-luokkakelpuutuksen (Multi Engine Piston) ja ME/IR-koulutuksen (Multi Engine / Instrument Rating). MEP-koulutus annetaan molemmille kursseille lähes samanaikaisesti. Tällä hetkellä Suomen Ilmailuopistolla on samanaikaisesti kaikkiaan neljä eri kurssia.

Jatkossa ensin annetaan MEP-luokkakelpuutus, jonka jälkeen ME/IR-koulutus ja myöhemmin liikennelentäjäteoriajakson jälkeen CPL-koulutus. Muiden koulutustapojen mahdollisia etuja arvioidaan ja niistä tehdään päätöksiä myöhemmin.

Oppilaat saavat uudella DA42-kalustolla ME/IR-vaiheessa mittarilentokoulutusta yhteensä 55 tuntia, joista 40 tuntia lennetään FTD2-laitteella. CPL-vaiheessa lentokoneella lennetään 14 tuntia ja yksi tunti häiriötilannekoulutusta Frasca FSTD -laitteella.


Modernit koulukoneet houkuttelevat oppilaita

SIO_kalustoSuomen Ilmailuopisto on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Nyt käyttöönotettujen Diamond DA42-koneiden lisäksi laivastosta löytyy viisi Cessna 152 -konetta ja kaksi Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukonetta. Lisäksi opistolla on virheliikekoulutukseen soveltuva Extra 300L -taitolentokone.

Peruskoulutuksen antamista jatketaan modernisoiduilla Cessna  152 -koulukoneilla. Ne ovat läpikäyneet korroosiotutkimukset ja avioniikkaparannukset, jossa koneisiin asennettiin Garmin G430-laitteistot. Koulukoneista käytetään muutoksen jälkeen Cessna 152NG -nimitystä. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että niitä korvattaisiin lähivuosien aikana uudella konetyypillä.

Osakeyhtiömuodossa toimivan oppilaitoksen omistavat Suomen valtio ja Finnair Oyj kumpikin 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella.

Video Phenom 100 -koneen koululennolta:

Lue myös:

Artikkeli: Suihkukoneen ohjaimiin Suomen Ilmailuopistolla
Artikkeli: Kohti lentokoulutusyhteistyötä

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta: