Oman puheenvuoronsa pitivät myös opiston toimitusjohtaja ja rehtori Juha Siivonen sekä lentokonevalmistaja Diamondin edustaja myyntipäällikkö Johan Wåhlander. Vieraiden joukossa oli Finavian, Ilmavoimien, opetushallituksen sekä yhteistyökumppaneiden edustajia. Mukana oli luonnollisesti myös opiston vanhoja työntekijöitä sekä entisiä oppilaita joiden joukossa oli myös 30 vuotta sitten kurssin aloittanut AOL1:n vanha lentäjäoppilas. Tilaisuuden viihdetarjonnasta vastasi myös laulajana tunnettu koulun entinen oppilas Mikael Konttinen.
Nyt käyttöönotettavat hiljaiset Diamond Twin Star DA42 VI -koneet ovat nelipaikkaisia ja kaksimoottorisia. Ne on varustettu on modernilla kuvaruutunäyttöihin perustuvalla Garmin G1000 -avioniikalla sekä automaattiohjauksella. DA42-koneen 168-hevosvoimainen moottori antaa sille 322 km/h matkalentonopeuden. Toimintamatka 60 prosentin tehoasetuksella on noin 1470 kilometriä ja suurin lentokorkeus on 4877 metriä. Suomen Ilmailuopisto käyttää koneen Austro Engine AE300 -moottoreissa JET-A1 -polttoainetta.
"Nyt asiat on ehditty analysoimaan kunnolla, sillä liiallinen kiire voisi aiheuttaa riskejä. Vaikka ennakointia ja riskianalyysejä on tehty paljon niin käsillä on silti mielenkiintoinen vaihe, kun oppilaskoulutus Diamond-kalustolla on alkanut. Koulutuksessa käytetään lentokoneiden lisäksi FTD taso 2 -mukaisia harjoituslaitteita, joilla oppilaat saavat hyvän pohjan ennen lentokoneeseen siirtymistä", jatkoi Siivonen.
"Diamond DA42-koneet tarjoavat erinomaisen lentokokemuksen nykyaikaisella Garmin G1000- avioniikalla, joka on yhdistetty koneeseen integroituun autopilottiin. Koneen 2-moottorisuorituskyky on hyvä ja MEP-luokan koneeksi 1-moottorisuorituskyky oli myös positiivinen yllätys eli nousukykyä löytyy. Suurimmalle osalle opettajista on tullut uuden oppimista potkuriturbiinomoottorein varustetun KingAirin ja suihkumoottoroidun Phenomin jälkeen lähinnä suoritusarvopuolella", avasi päälennonopettaja Hannu Savinainen uuden konetyypin saloja.
Jatkossa ensin annetaan MEP-luokkakelpuutus, jonka jälkeen ME/IR-koulutus ja myöhemmin liikennelentäjäteoriajakson jälkeen CPL-koulutus. Muiden koulutustapojen mahdollisia etuja arvioidaan ja niistä tehdään päätöksiä myöhemmin. Oppilaat saavat uudella DA42-kalustolla ME/IR-vaiheessa mittarilentokoulutusta yhteensä 55 tuntia, joista 40 tuntia lennetään FTD2-laitteella. CPL-vaiheessa lentokoneella lennetään 14 tuntia ja yksi tunti häiriötilannekoulutusta Frasca FSTD -laitteella.
Peruskoulutuksen antamista jatketaan modernisoiduilla Cessna 152 -koulukoneilla. Ne ovat läpikäyneet korroosiotutkimukset ja avioniikkaparannukset, jossa koneisiin asennettiin Garmin G430-laitteistot. Koulukoneista käytetään muutoksen jälkeen Cessna 152NG -nimitystä. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että niitä korvattaisiin lähivuosien aikana uudella konetyypillä. Osakeyhtiömuodossa toimivan oppilaitoksen omistavat Suomen valtio ja Finnair Oyj kumpikin 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella. Video Phenom 100 -koneen koululennolta: Lue myös: Artikkeli: Suihkukoneen ohjaimiin Suomen Ilmailuopistolla Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta:
|
|||