Suomen Ilmailuopisto on päivittänyt King Air 300/200 -simulaattorinsa uusimpien vaatimusten mukaiseksi ja kattaa nyt myös epätavallisten lentotilojen eli UPRT toiminnallisuudet (Upset Prevention and Recovery Training). Suomen Ilmailuopiston King Air 300/200 -simulaattori on ainoa konetyypin simulaattori Euroopassa. Kyseinen Flight Safety Internationalin valmistama simulaattori on otettu käyttöön vuonna 1991. Simulaattorilla on Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:nCS-FSTD (A) issue 2 mukainen kelpoisuus. Vanhaan jo lähes 30 vuotta vanhaan simulaattoriin kyettiin tekemään muutoksia UPRT-koulutusvaatimusten edellyttämällä tavalla. Yövisuaalin tarjoava simulaattori mahdollistaa jatkossakin määräysten mukaisen koulutuksen tehokkaasti ja turvallisesti normaalien- ja hätätilannetoimenpiteiden osalta. Suomen Ilmailuopistolla on edelleen yli kymmenen King Air -simulaattoriasiakasta, jotka toimivat ympäri maailmaa mm. Etelä-Amerikassa saakka. Päivityksen myötä asiakkaat saadaan pidettyä jatkossakin. Simulaattori on nyt viimeisimpien vaatimusten mukainen eikä hyödynnä mahdollisia ilmailuviranomaisten myöntämiä poikkeuslupia. Sakkausten osalta suoritusarvot mahdollistavat toiminnan alkavaan sakkaukseen saakka. Epätavallisten lentotilojen osalta ns. datasettiä ei ole ollut päivitystä varten valmiiksi saatavilla vaan hanke on toteutettu todellisten lentojen suoritusarvojen mukaisesti. Hankkeen toteuttivat ilmailuopiston omat kokeneet lennonopettajat ja simulaattorin tietokannat muokkasi niiden perusteella kanadalainen Skye. Valmiit suoritusarvot analysoi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin osoittama suomalainen asiantuntija ja Traficom hyväksyi simulaattorille tehdyn päivityksen 9. joulukuuta 2020. Suomen Ilmailuopisto koulutti lentäjiä Beechcraft 300 Super King Air -koneilla vuodesta 1990 lähtien ja koneet olivat käytössä vuoteen 2011 saakka. Tehokkaat potkuriturbiinikoneet korvattiin kahdella Embraer EMB-500 Phenom -suihkukoneella, jotka saapuivat Poriin vuonna 2010 ja koulutuskäyttöön ne otettiin vuonna 2011.
|
|||