The Air Current: United Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneiden ovitulpista löydettiin ongelmia

NTSB_ovitulppaAlaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneen räjähtävän painekadon seurauksena FAA määräsi kaikki vastaavalla ovitulpparatkaisulla varustetut koneyksilöt tarkastettaviksi. Kaikkiaan tällaisia koneita on ympäri maailmaa 171 kappaletta. The Air Current uutisoi 8. tammikuuta, että United Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneista olisi löytynyt ongelmia ovitulppien kiinnityksessä.

The Air Current kertoo kolmeen lähteeseensä vedoten, että useammasta United Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneesta olisi löydetty FAA:n määräämissä tarkastuksissa ongelmia ovitulppien kiinnityksissä.

Yhden lähteen mukaan ongelmia olisi löydetty ainakin viidestä lentokoneesta. Kyseiset koneyksilöt on toimitettu United Airlinesille marraskuun 2022 ja syyskuun 2023 välillä. 

Otsikkokuvassa NTSB:n tutkijoiden käsissä Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneen (N704AL, MSN 67501) ovitulppa, joka irtosi lennolla AS1282. 

737MAX9MED_1Ovitulppa on kiinnitetty lentokoneen runkoon alareunastaan kahdella saranalla, jotka on tehty huoltotarpeita ajatellen. Tulpan saranat avautuvat noin 15 astetta tarkastustehtäviä varten. Ovitulpan sivuilla on 12 pyöreää sovitinta, kuusi kummallakin puolella. Karmissa on niille vastakappaleet. Nämä rakenneosat pitävät ovitulpan paikallaan ja estävät sen työntämisen irti koneesta.

The Air Currentin saaman valokuvan mukaan osassa kiinnikkeissä oli ruuveja, joita ei oltu ruuvattu loppuun saakka.

FAA:n kanta on se, että Boeing 737-9 (Boeing 737 MAX 9) -koneet pysyvät maassa kunnes operaattorit ovat suorittaneet tarkennetut tarkastukset, jotka sisältävät sekä vasemman että oikean ovitulpan kiinnitysten tarkastamisen. Operaattoreiden tulee myös suorittaa korjaavat toimet löydösten perusteella ennen koneiden palauttamista taivaalle.

 

 

The Air Current: United finds loose bolts on plug doors during 737 Max 9 inspections

Lue myös: