(päivittynyt 8.2) Finnair on saamassa TE-toimistolta luvan käyttää ulkomaista työvoimaa yhtiön New Yorkin -reitin matkustamossa. Suomen lentoemäntä - ja stuerttiyhdistys on tyrmistynyt tulevasta päätöksestä. Ulkopuolisen työvoiman määrän lisääntyessä Finnairin omia matkustamotyöntekijöitä lomautetaan jatkuvasti. Suomalaista matkustamohenkilökuntaa ei ole palkattu kuuteen vuoteen. Finnair käyttää vuokratyövoimaa osana matkustamomiehistöä Aasiaan suuntavilla reittilennoillaan. Yhtiön käyttämä aasialaisen matkustamohenkilöstön määrä on kasvanut vauhdilla viimeisten viiden vuoden aikana ja heitä on jo noin 20 % koko matkustamohenkilökunnasta. Aasian reiteillä ulkomaalaisten työntekijöiden on kerrottu olevan välttämättömiä asiakaspalvelullisista syistä kielitaidon vuoksi. Nyt Finnair haluaa korvata osan suomalaisesta matkustamohenkilökunnasta myös New Yorkin reitillä yhdysvaltalaisilla vuokratyöntekijöillä. SLSY:n mukaan syy järjestelylle on Finnairin halu kiertää suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia työehtoja. "Kuuteen vuoteen ei ole palkattu yhtään suomalaista matkustamotyöntekijää ja samalla ajanjaksolla eläköityneitä lentoemäntiä ja stuertteja on noin 350", kertoo SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala. Finnairiin on palkattu viimeisten vuosien aikana vain aasialaista ja espanjalaista matkustamohenkilökuntaa ei vuokratyöyhtiöiden Adeccon ja FASCOn kautta. Seuraavaksi vuorossa ovat amerikkalaiset. Hietalan mukaan suomalaisia lentoemäntiä ja stuertteja lomautetaan jo kolmatta vuotta peräkkäin. Työlupia haettiin eri tavoin Finnair haki työlupia 20 yhdysvaltalaiselle matkustamohenkilökunnan jäsenelle. Uudenmaan TE-toimisto pyysi 12.9.2013 työnantajaa ilmoittamaan työpaikat avoimiksi Suomen työ- ja elinkeinotoimistoon. Työnantaja ei ilmoittanut työpaikkoja ja tämä johti kielteisiin päätöksiin. SLSY:n saaman tiedon mukaan TE-toimisto on antanut työlupahakemuksiin myönteiset osapäätökset ja luvat odottavat enää Maahanmuuttoviraston muodollista hyväksyntää. Ammattiyhdistyksen mukaan työpaikan keinotekoinen siirtäminen Yhdysvaltoihin esti monen suomalaisen työllistymisen Finnairiin. Lentokone, lentäjät ja matkustamohenkilöstö lähtevät Helsingistä ja palaavat Helsinkiin. " Ei ole mitään asiakaspalvelullista tai työn järjestelyihin liittyvää syytä, miksi osan matkustamohenkilökunnasta pitäisi tulla New Yorkista", kummastelee Hietala. "Keinotekoisella työn aloituspaikan siirtämisellä onnistuttiin saamaan myönteiset työlupapäätökset ja estämään suomalaisten työllistyminen Finnairiin".
SLSY:n saamien tietojen mukaan kiinalaisen FASCO:n kautta palkatun matkustamotyöntekijän peruspalkka on vain noin 387 euroa kuukaudessa.Suomalaisen työntekijän peruspalkka on noin 1600 euroa. Normaalilla työvuorolistalla kiinalaistyöntekijän palkka on lisineen noin 1185 euro kuukaudessa. Seitsemän edestakaisen Pekingin-lennon vuorolistalla ansiot nousevat 1571 euroon. Tuolloin yötyötä on jo puolet koko kuukaudesta. "Tuollaisella palkalla ei voi Suomessa elää", toteaa Hietala. SLSY neuvottelee Finnairin kanssa 18 miljoonan euron säästöistä, joiden tavoitetta yhdistys pitää epärealistisena. Finnairin koko matkustamohenkilöstön kulut ovat noin 100 miljoonaa euroa sisältäen palkka ja sivukulut. "Olemme tehneet säästöjä yhtiölle jo vuodesta 1999 lähtien. Vuonna 2009 säästettiin 12,3 miljoonaa euroa ja edelliset säästöt tehtiin 2011", kertoo Hietala. SLSY edustaa kaikkiaan noin 1700 matkustamotyöntekijää, joista 95 prosenttia työskentelee Finnairilla.
Halpalentoyhtiö Norwegian on joutunut vastaavanlaisessa työvoiman hankinnassa ammattiliittojen hampaisiin juuri USA:n osalta. Yhtiö kertoi tammikuussa avaavansa matkustamohenkilökunnan tukikohdan New Yorkiin ja palkkaavansa sinne jopa 300 työntekijää. Amerikkalaiset ammattiliitot syyttävät Norwegiania lakien porsaanreikien hyväksikäytöstä ja sopivien lakien valinnoista eri maista. Liitot järjestivät helmikuussa kaksipäiväisen mielenilmauksen Oslossa. Lue myös:
|
|||