FAA ja Bostonin lentokenttäviranomaiset ovat ottaneet yhdellä Loganin kiitotiellä käyttöön Yhdysvaltain ensimmäisen ylimääräiset esineet ja osat havaitsevan FOD-järjestelmän (Foreign Object Damage). Kaikki lentoasema-alueella väärässä paikassa irrallaan oleva tavara voi vaurioittaa lentokoneiden moottoreita ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa myös tuhoisan onnettomuuden. Ylimääräisten esineiden lentokoneille aiheuttamat vauriot lasketaan Boeingin arvion mukaan vuosittain noin 4 miljardin dollarin arvoisiksi. Esineet voivat lisäksi johtaa vakavaan onnettomuuteen. Lentokenttien ylläpitäjät tarkistavat kenttäalueen perinteisesti autoilla tarkastellen kiitotiet, rullaustiet ja asematasot. Käytössä on erilaisia imu-, harja- ja magneettiautoja. "Käyttämällä uutta teknologiaa löytääksemme ja poistaaksemme mahdolliset vaaralliset esineet kiitotieltä parannamme turvallisuutta Loganin lentokentällä entisestään", kommentoi FAA:n lentokentistä vastaava Christa Fornarotto. "Massportilla on perinteitä viimeisimmän teknologian käyttöönotossa ja työskentelyssä FAA:n kanssa erilaisista turvallisuutta parantavien aloitteiden kanssa". Kaikkiaan 1,7 miljoonan dollarin arvoisen automaation avulla kiitotiealueen tarkastelu on jatkuvaa ja se tuottaa äänivaroituksen lisäksi tarkan tiedon ylimääräisen esineen paikasta. Järjestelmä on toteutettu asentamalla kiitotien reunavaloihin 180 astetta kuvaavat kamerat ja GPS-yksiköt 60 metrin välein. Loganin kiitotie 09/27 tarkastetaan järjestelmästä huolimatta yhä kolmesti päivässä myös perinteisellä tavalla. FAA:n mukaan automaattinen FOD-järjestelmä asennetaan seuraavaksi yhdelle Miamin kansainvälisen lentokentän kiitotielle. Maailmalla on jo tarjolla ja käytössä muutamia vastaavia järjestelmiä. San Diegossa on auton katolle asennettu tutka- ja kamerajärjestelmä. Englantilaisen Qinetiqin tutkajärjestelmä voidaan asentaa lennonjohtotorniin tarkkailemaan kiitotietä. Singaporessa on käytössä kiitotietä tarkkaileva korkearesoluutiokamera. FOD on mikä tahansa vieras esine, joka ei kuulu kiitotielle, rullaustielle tai asematasolle. Ne voivat vaurioittaa lentokonetta ja joissain tapauksissa jopa aiheuttaa onnettomuuden. Tyypillinen FOD on lentokoneen tai renkaan osa, työkalu, matkalaukun osa sekä mahdollisesti myös rikkoutunut päällyste tai kivi. Viimeisin suurempi FODin aiheuttama lentoturma tapahtui vuonna 2000. Tuolloin Pariisin De Gaullesta lähteneestä DC-10 koneesta irronnut osa tuhosi seuraavaksi lähtökiidossa olleen Concorden renkaan aiheuttaen myös vuodon polttoainetankkiin. Concorde tuhoutui heti ilmaan noustuaan. Onnettomuudessa kuoli kaikkiaan 113 ihmistä.
|
|||