airBaltic:n Vanags: Lentoyhtiöiden haasteet jatkuvat

AB_Janis_VanagsLentoliikenteen vaikeudet ovat ilmeiset ja näkymät eivät välttämättä ole paremmat. Kustannukset nousevat ja tuottoja haetaan lisämaksuista sekä uusien lentokoneiden polttoainetaloudellisuudella. airBalticin viestintäjohtaja Janis Vanags kertaa kulunutta vuotta sekä raottaa lentoalan tulevaisuuden näkymiä.


Trendit vaikeana vuonna 2011

AB_FokkerJoulukuun alussa polttoaineen hinta oli lähellä 125 dollaria per barreli eli yli 20% korkeampi kuin vuotta aikaisemmin. Korkean polttoaineen hinnan on arvioitu lisäävän lentoyhtiöiden kustannuksia 60 miljardia dollaria globaalisti. Kasvanut polttoaineen hinta ja heikko talouden elpyminen vaikuttaa eurooppalaisten lentoyhtiöiden kannattavuuteen.

Kustannusten nousu ja suhteellisen heikot markkinatilanteet lisäävät lentoyhtiöiden riskejä ja vaikeuksia. American Airlines haki konkurssilakien mukaista suojaa velkojiltaan, venäläinen halpalentoyhtiö Avianova lopetti toimintansa sekä Intian lentoyhtiöt Kingfisher ja Spicejet ovat vaikeiden aikojen edessä.

Vastauksena kasvaviin kustannuksiin lentoyhtiöt hakevat hyötyjä yhdistymisistä. Esimerkkeinä mm. Southwest/AirTran Yhdysvalloissa, Cimber/CityAirline/Skyways Pohjois-Euroopassa sekä Aerosvit/Dniproavia/Donbassaero Itä-Euroopassa.

2000-luvulla lentoliikenne on talouden kasvun tärkeä moottori ja riittävää infrastuktuuria tarvitaan palvelemaan tulevaisuuden matkustajavirtoja. Muutamat suuret lentokenttien laajennusprojektit kuten Doha tai Berliini ovat valmistumassa ja valmiita palvelemaan matkustajia. Riian lentokentän laajennusprojektiin on varattu 200 MEUR ja tämä investointi tukee ensi vuosikymmenen aikana ennustetut kaksinkertaiset matkustajamäärät Riian hubin kautta Eurooppaan, Skandinaviaan, Lähi-Itään, Venäjälle ja IVY-maihin.

Modernit ja tehokkaat konetyypit ovat hyviä uutisia ympäristölle ja lentoyhtiöt säästävät polttoainekustannuksissa ja lentolippujen hinnat ovat entistä kilpailukykyisempiä. Tänä vuonna AirAsia teki Airbusin historian suurimman tilauksen A320neo-koneille ja Southwest tilasi ensimmäisenä yhtiönä 150 uutta Boeing 737Max-konetta. Japanilainen ANA lentoyhtiö aloitti lennot Boeing 787 Dreamliner-konetyypillä. Huolimatta kritiikistä ja uuden konetyypin valmistumisen viivästymisestä, lentoyhtiöt tulevat hyötymään koneen mullistavasta teknologiasta ja kustannustehokkuudesta.

Näkymät vuodelle 2012

AB_757Eurokriisi heikentää kuluttajien luottamusta ja vaikuttaa ensi vuoden matkustuskysyntään ja vähemmän varauksia on odotettavissa. Eurokriisin vaikutus dollarin kurssiin vaikuttaa negatiivisesti europpaalaisten lentoyhtiöiden toimintaan. Uusia tulovirtoja haetaan uusilla lisäpalvelumaksuilla ja asiakkaille on jatkossa tarjolla laaja valikoima palveluja ja innovaatioita joita voi valita erikseen lentolipun lisäksi.

Lentoyhtiöt hyödyntävät entistä enemmän pitkälle kehitettyjä kanta-asiakasohjelmiaan. Perinteisistä ohjelmista poiketen multipartneri-ohjelmat tarjoavat enemmän palveluita ja tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Ostokäyttäytyminen ja ostohistoria parantaa asiakassegmentointia ja henkilökohtaisempia tarjouksia asiakkaille. Yhdistettynä sosiaaliseen mediaan, multipartneri-ohjelmat tarjoavat asiakkailleen lentoja kohteisiin joita ystävät ovat valinneet Facebookissa tai suositusta kalaravintolaan jos asiakas on säännöllisesti ostanut kalaruokia supermarketista mikä kuuluu kanta-asiakasohjelman partnereihin.

Jatkuva polttoaineen hinnannousu lisää lentoyhtiöiden tarvetta uudistaa laivastoaan uuden sukupolven kustannustehokkaisiin konetyyppeihin.

Valtiot näkevät enemmän mahdollisuuksia kasvattaa rahakirstujaan lentomatkustajien kustannuksella ja vuonna 2012 voimaan tulee päästökauppadirektiivi (Emissions Trading Scheme) sekä muita veroluonteisia kustannuksia.

airBaltic lentää 7 paikkakunnalta Suomesta: Helsingistä, Lappeenrannasta, Tampereelta, Turusta, Oulusta, Vaasasta ja Rovaniemeltä tarjoamalla erinomaiset jatkoyhteydet Riian kautta yli 60 kohteeseen Eurooppaan, Skandinaviaan, Venäjälle, Keski-Aasiaan sekä Lähi-itään.

Yhtiön  laivastossa on 34 konetta: 6 Boeing 737 – 500, 8 Boeing 737-300, 2 Boeing 757-200, 10 Fokker 50 ja 8 Bombardier Q400 NextGen.

Kuvat: Miikka Hult