Maaliskuussa 2018 vietetään Suomen Ilmavoimien satavuotisjuhlia. Luvassa on mm. näyttävä lentonäytös 16.-17. kesäkuuta Tikkakoskella. Jo marraskuussa ilmestyi Ilmavoimien historiaa luotaava teos Tehtävä taivaalla. Sen tekijä Jyrki Laukkanen on itse ollut mukana Ilmavoimien lentotoiminnassa 49 vuoden ajan. Tällainen ura on kansainvälisestikin harvinainen. Koala-Kustannuksen julkaisema kirja on jykevä paketti. Siinä on kovat kannet ja 304 sivua. Valokuvia on 490, niistä melkoinen osa värillisiä. Kuvista monet ovat ennen julkaisemattomia. Insinöörieverstiluutnantti evp Jyrki Laukkanen lensi ensimmäisen kerran Fouga Magisterilla 1965. Hawkilla hän lensi viimeisen kerran jo eläköidyttyään vuonna 2013. Jo tämä antaisi koelentäjä Laukkaselle melkoisen perustan tällaisen teoksen kirjoittamiselle. Lentämisen ohella hän kuitenkin dokumentoi koko ajan Ilmavoimien toimintaa kamerallaan. Uudessa kirjassa onkin runsaasti Laukkasen omia kuvia. Myös monien muiden ilmailukuvaajien otoksia on hyödynnetty, samoin arkistolähteitä. Ilmavoimat puolestaan on toimittanut materiaalia nykytoiminnasta. Laukkanen on jakanut Ilmavoimien satavuotisen taipaleen 18 eri lukuun. Niitä ovat mm. Ilmavoimien synty 1918, Uudistumisen aika 1937 - 1939, Vaikeat vuodet 1945 - 1949, MiG-kauden alku 1963 - 1970 ja Uusia haasteita 2011 - 2017. Sotavuodet ovat luonnollisesti mukana. Luvuissa käydään tiiviisti läpi kulloisenkin ajanjakson tilanne Suomessa ja lähialueilla, Ilmavoimien yksiköt ja tukikohdat, lentokalusto sekä koneiden merkinnät ja maalaukset. Lentotoiminta ja lentoturvallisuus saavat myös huomiota, samoin suomalaisen lentoteollisuuden toiminta kyseisenä aikana. Sadan vuoden ajan kattaminen yhdessä teoksessa on haastava tehtävä. Laukkanen on käynyt siihen kiinni omalla insinöörimäisen tarkalla tyylillään. Hänen mukaansa kyse ei olekaan Ilmavoimien historiasta tai lentokonekuvastosta. Sen sijaan lukijalle tarjotaan tiivistetty ja runsaasti kuvitettu kertomus Ilmavoimien lentoyksiköistä sekä niiden kalustosta ja toiminnasta sadan vuoden ajalta. Lähihistoriasta kirjassa luetteloidaan mm. kansainvälisiä harjoituksia, joita on yhä enemmän. Myös Hornetit korvaavan HX-hankkeen ehdokkaat esitellään. Tuoreimmat kuvat ovat kesältä 2017 Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjästä JASSM-ohjuksen koelennoilla China Laken tukikohdassa Yhdysvalloissa. Jyrki Laukkanen on kiistämättä maamme tunnetuimpia ilmailijoita. Sotilasuran ohella hän on ollut innokas purjelentäjä ja koelentäjänä avustanut mm monia experimental-harrasterakentajien koneprojekteja. Suomen Ilmailuliiton jakaman Harmon-patsaan hän sai jo vuonna 1975. Eläkepäivillään Jyrki Laukkanen on kirjoittanut lukuisia kirjoja mm. Ilmavoimien käyttämistä konetyypeistä. Mikäli miehen ura kiinnostaa tarkemmin, kannattaa tutustua hänen edelliseen omaelämäkerralliseen teokseensa "Lentäjä Laukkanen". Se ilmestyi vuonna 2015 (kuvassa yllä hän signeeraa niitä Ilmailumuseolla). Tehtävä taivaalla -kirjassa Laukkanen on rakentanut tietopaketin, jonka arvoa korostaa erityisesti sen monipuolinen kuvitus. Taitossa teksti kulkee vierekkäin suomeksi ja englanniksi. Vaikka tämä hieman haittaa luettavuutta, se nostaa teoksen markkinointipotentiaalia maailmalle merkittävästi. Kun Ilmavoimat täytti 80- ja 90-vuotta, Siivet-lehteäkin julkaissut Apali-kustantamo tuotti Laukkasen kokoamat juhlakirjat yhteistyössä Ilmavoimien kanssa. Nyt käsillä oleva teos on kuitenkin pelkästään kirjoittajan ja Koala-kustannuksen hanke. Tiivistetysti sanoen Tehtävä taivaalla on paketti, jonka voi vastaisuudessa napata hyllystä ja varmistaa, mitä ja milloin Ilmavoimissa on tapahtunut ensimmäisten sadan vuoden aikana. Kirjan kannessa on hopeanvärinen MiG-21F-hävittäjä, Laukkasen lempikone. Oman toiveensa Ilmavoimien tulevaisuudesta ja HX-hankkeesta hän taitaa vaivihkaa paljastaa kirjan takasisäkannessa, jonka photoshopatussa kuvassa lentää Saab JAS 39 Gripen Suomen Ilmavoimien tunnuksilla. T.T. Tehtävä taivaalla on myynnissä esimerkiksi Aviation Shopissa hintaan 39 euroa.
|
|||