Helsinki-Vantaan lentoasemalla on menossa noin miljardin euron laajentumishanke. Toistaiseksi suurimpana sen osana otettiin käyttöön ns. eteläsiipi heinäkuussa 2017. Tuolloin järjestettiin testipäivä, jossa 200 vapaaehtoista kulki läpi normaalin matkustajapolun ja antoi palautetta kokemastaan (lue lisää linkistä jutun lopussa).
Kun suurelle yleisölle kerrottiin mahdollisuudesta päästä testimatkustajiksi, suosio oli niin suuri että runsaassa vuorokaudessa tuli yli 1000 ilmoittautumista ja haku katsottiin parhaaksi keskeyttää.
Testimatkustajat saapuivat aamupäivällä normaalisti T2-terminaaliin, jossa he saivat omalla nimellään ja värikoodilla varustetut kulkukortit kaulaansa. Väri viittasivat erikoistehtäviin, joita matkustajille oli annettu. Saatuaan ylle heidät oikeista matkustajista erottavat keltaiset turvaliivit testaajat siirtyivät Congress Centerin kautta asematasobusseihin, joilla heidät kuljetettiin uuden turvatarkastusalueen saapuvien matkustajien bussiportille. Kun turvatarkastus oli läpäisty ja Aukio koettu, havainnot kirjattiin testaajille jaettuihin lomakkeisiin. Tavoitteena oli selvittää turvatarkastuksen toimivuuden ohella mm. opasteiden riittävyyttä, lämpötilaa, ilmanlaatua ja avustettavien matkustajien reittejä.
Saapuvat matkustajat kulkevat porteilta turva-tarkastusalueelle kerrosta lähteviä matkustajia ylempänä. Suomeen jäävät jatkavat edelleen toisessa kerroksessa kohti rajatarkastuspisteitä, mutta vaihtomatkustajat (joita on erittäin runsaasti) laskeutuvat rullaportailla ja hisseillä uudelle turvatarkastusalueelle.
Aivan kaikkia kohteita tämä vaatimus ei käsitä. Esimerkiksi Singaporesta saapuvien koneiden matkustajia ei turvatarkasteta uudelleen Suomessa. Lue lisää Aukion uudesta turvatarkastusalueesta ja sen bodyscannereistä linkistä uutisen lopussa. Heti turvatarkastusalueen ulkopuolella on saatavana kylmää ja kuumaa vettä. Jälkimmäinen on erityisen tärkeää aasialaisille matkustajille, joita on runsaasti menossa jatkolennoille.
Turvatarkastusalueelta siirrytään liukuovien kautta lähtevien alueelle eli Aukiolle. Siellä vaihtomatkustaja, kuten toki muutkin Non-Schengen terminaalista lähtevät, kohtaa Suomen luontoa esittelevän "immersiivisen tilakokemuksen".
Sille heijastetaan Suomessa neljänä vuodenaikana kuvattua videota Kolilta, Olokselta, Luostolta, Saimaalta ja Kalevankankaan luonnonsuojelualueelta. Tätä 4K-tarkkuudella kuvattua videokokemusta täydentää äänimaailma linnunlauluineen ja veden solinoineen. Osa alueesta reagoi matkustajan liikkeisiin. Videokooste on kaksi tuntia pitkä ja vuodenajat vaihtuvat puolen tunnin välein. Aukion katosta on ripustettu myös rockfestivaalien lavoilta tuttuja ns. trussiristikoita, joissa on vaikuttava määrä erilaista esitystekniikkaa kuten kaiuttimia, sensoreita, valoja ja projektoreja. Niinpä tulevaisuudessa tilaa voidaan hyödyntää myös uusiin esityksiin. Katossa on valmiina myös käyttämättömiä ripustuspisteitä vastaisia tarpeita varten. Myymäläkäytävällä on Ajisen Ramen -ravintolan ohella mm. Aasiasta tuleville tuttuja suomalaisia brändejä. Muumit ja Marimekko ovat somasti vierekkäin.
Jatkossa Helsinki-Vantaan laajeneminen jatkuu niin, että länsisiiven ensimmäinen osa avautuu käyttöön huhtikuussa 2019 ja loputkin marraskuussa. Kuvassa oikealla länsisiiven työmaan nykytila. Rakennuksen konepaikat ovat jo käytössä vaikka matkustajasillat eivät vielä toimikaan. Sen sijaan matkustajat kuljetetaan busseilla terminaaliin. Teksti ja kuvat Tero Tuominen
|
|||