Suomen kansallinen lentoyhtiö Aero O/Y perustettiin tasan 100 vuotta sitten 1. marraskuuta 1923. Entinen Aero eli nykyinen Finnair Oyj on maailman kuudenneksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö, joka on harjoittanut lentotoimintaa jo lähes vuosisadan verran. Kaksoiskriisin vaikutuksista selvinnyt suomalaisyhtiö lentää jälleen matkalentokorkeudessa. Ensimmäisiä ilmailuhankkeita käynnistettiin Suomessa jo vuonna 1910-luvun alussa ja vuonna 1916 tehtiin ensimmäiset ehdotukset postilennoista. Varsinainen ensimmäinen suurempi edistysaskel kotimaisessa ilmailussa otettiin vuonna 1918. Tuolloin Suomen ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa Thulin Typ D:n. Vuoteen 1920 mennessä Suomeen oli lennetty muutamia postilentoja, joilla operaattorit olivat ulkomaalaisia. Tuolloin kaksi suomalaisyhtiötä Suomen Ilmailu Liikenne O/Y ja Flyg AB-Lento O/Y suunnittelivat lentotoiminnan käynnistämistä. Ilmavoimat reagoi tähän vaatimalla sotilaslentokoneiden käyttöä. Tällä haluttiin välttää kokeneiden sotilaslentäjien siirtyminen kaupallisten lentoyhtiöiden palvelukseen. Suomalaistoimijoiden kiistellessä käynnistyivät postilennot Virosta Suomeen helmikuussa 1920 Viron ilmavoimien lentokoneella. Avauslennon lastina oli 164 kg postia. Finnairin historian käynnisti Bruno Otto Lucander, joka oli vaikuttunut Viron ja Suomen välillä vuonna 1921 perustetun ja lennot helmikuussa 19123 aloittaneen A-S Aeronauticin toiminnasta. Operaattori oli maaliskuun alkupuolelle mennessä lentänyt jo 23 edestakaista lentoa Suomen ja Viron välillä kuljettaen lennoilla 113 matkustajaa ja 1061 kg postia. Yhtiön käytössä oli Junkers F 13 -koneita. Lucander toimi A-S Aeronauticille maahuolintapalveluja tarjoavan Suomen Välitys-Keskus O/Y:n johtajana. Junkers F 13 -koneen toimintavarmuus Itämeren alueella oli vakuuttanut hänet. Lucander otti yhteyttä saksalaiseen lentokonevalmistajaan tietäen sen tukevan uusia lentoyhtiöitä. Aero O/Y:n perustamiskirja allekirjoitettiin 12. syyskuuta 1923 ja lisättiin Suomen kaupparekisteriin 9. lokakuuta 1923. Varsinainen osakkeenomistajien kokous, jossa päätettiin operaatioiden käynnistämisestä pidettiin 1. marraskuuta 1923. Tätä viimeisintä päivämäärää pidetään varsinaisena suomalaisen lentoyhtiön eli nykyisen Finnairin perustamispäivänä. Aeron alkuperäinen osakepääoma oli 500 000 markkaa, johon saatiin miljoona markkaa lisää 12. joulukuuta 1923 ensimmäisen lentokoneen hankimiseksi. Yhtiön ensimmäiset lentäjät tulivat Junkersilta ja he olivat Neinrich Pütz ja Hans Lindenberg. Ensimmäisen oman lentokoneensa eli Junkers F 13 D355 (MSN700, K-SALA, "Regenpfeifer") -koneen Aero vastaanotti Helsingin Kaivopuistossa 17. maaliskuuta 1924. Avo-ohjaamolla varustetussa vesi- ja suksilentokoneessa oli neljä matkustajapaikkaa. Kolme päivää myöhemmin Aero lensi ensimmäisen lentonsa Tallinnaan kuljettaen 162 kg postia. Kesäkauteen valmistautuva uusi lentoyhtiö vuokrasi tilat Katajanokalta, jonne rakennettiin lentosatama terminaaleineen. Ensimmäisen suomalaislentäjän Aero palkkasi 7. kesäkuuta 1924. Nyt yhtiön virallisena perustamispäivänä 1. marraskuuta 2023 Finnair juhlistaa ensimmäistä 100 vuottaan lennoillaan, sosiaalisessa mediassa sekä Helsingin Sanomien etusivulla. 100-vuotisjuhlat näkyvät myös Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 1.-3. marraskuuta. Matkustajille on tarjolla valokuvatausta ja kuviin on tarjolla hieman rekvisiittaakin aina lentäjän lakkia myöden. Jaossa on myös Finnair 100 -makeisia ja lapsille sekä lapsenmielisille Muumi-tarroja sekä taikalentolippuja pikku tehtävineen. Myös tuloaulassa jaetaan Finnair 100 -makeisia. Terminaalien näytöissä on esillä historiallista Finnair-materiaalia. Myös Finnair singers ilahdutti matkustajia lauluilla. Käynnissä on myös kilpailu, jossa voi voittaa lennot Eurooppaan kahdelle business-luokassa. Lue myös:
|
|||