Airbusin A350 XWB -koneperheen suuremman version eli A350-1000 -koneen on määrä nousta ensilennolle torstaiaamuna 24. marraskuuta. Viimeiset RTO- eli keskeytetyn lentoonlähdön kokeet tehtiin tänään 22.marraskuuta. A350-1000 -koneen (MSN59, F-WMIL) on määrä nousta ensilennolla Toulousen Blagnacin lentokentältä torstaina kello 10.30 paikallista aikaa. Lento voi vielä siirtyä jos säätila ei salli sen suorittamista. Suurempi A350-1000 on 74 metriä pitkä ja sen matkustamossa on tyypillisessä konfiguraatiossa. 366 matkustajaistuinta. Ns. highdensity-matkustamoon on mahdollista asentaa 440 matkustajaistuinta. Koneen kantama on noin 8000 merimailia. A350-1000 -koneen voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottoria, jotka antavat työntövoimaa huimat 430 kN verran. Uutta moottoria on koelennetty kiinnitettynä Airbus A380-koneen siipeen. Kyseessä on tehokkain Airbusin käyttämistä moottoreista. Näkyvimmät erot A350-900 ja -1000 -koneiden välillä ovat rungon pituus. Suurempi kone on jatkettu sekä siiven etu- että takapuolilta. Lisäksi koneiden päälaskutelineissä on kuusi rengasparia per puoli. Suuremmasta A350 XWB:stä valmistetaan kolme prototyyppiä. Niistä toinen on MSN65 ja kolmas MSN71. Ensimmäinen asiakkaalle toimitettava kone on MSN88, jonka vastaanottaa koko koneohjelman avausasiakas Qatar Airways. Airbusilla on 195 tilausta A350-1000 -koneesta. Sen nykyinen listahinta on 355,7 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Lue myös:
|
|||