Moottorivalmistaja CFM International on aloittanut maakoekäytöt ensimmäisellä uudella LEAP-1B -moottorilla Ranskan Villarochessa. Kokonaan uusi moottori tullaan asentamaan aikanaan Boeingin uuteen 737 MAX -koneperheeseen. Moottoria koekäytetään usean viikon ajan, jonka aikana CFM varmistaa sen mekaanisen toiminnan, operointirajat (sakkausmarginaali), moottorin käynnistykset sen uudenlaisen moottorissä käytetyn teknologian toiminnan. Boeing 737 MAX -koneisiin optimoidussa LEAP-1B -moottorissa on mm. uudenlaiset hiilikuituiset puhaltimen siivet, uusi polttokammion pyörteitin, korkeapaineturbiinin keraaminen vaippa sekä matalapaineturbiinin titaanialumiiniset siivet. LEAP-1B:n luvataan parantavan uuden kapearunkokoneen polttoainetehokkuutta merkittävästi. Verrattuna nykyisiin 737NG-koneisiin polttoainetaloudellisuuden luvataan parantuvan 14 prosenttia. Boeing 737 MAX -koneen luvataan olevan polttoainetaloudellisempi, kuin Airbusin nykyinen A320-kone ja tuleva NEO-malli. Myöhemmin kesäkuun aikana CFM:n on määrä toimittaa 10 000:es CFM56-7B -moottori 737NG-koneeseen, joka historian eniten myyty yhdistelmä. "Boeing 737 MAX edustaa menestyksekkään tarinan uutta kappaletta yhteistyössä Boeingin ja CFM:n välillä", kommentoi 737 MAX -ohjelman johtaja Keith Leverkuhn.
|
|||