Moottorivalmistaja CFM ilmoitti Boeingin mahdollisesta laatuongelmasta matalapaineturbiinin osissa LEAP-1B -moottoreissa, joita se on toimittanut Boeingille. CFM ja sen alihankkija havaitsivat mahdollisen ongelman osana laadunvarmistusprosessiaan.
Boeing selvittää ongelmia yhdessä CFM:n kanssa ymmärtääkseen ongelman ytimen sekä ratkaistakseen mahdolliset ongelmat.
LEAP-1B -moottori sai viranomaishyväksynnät Euroopassa ja Yhdysvalloissa toukokuussa 2016. CFM International on Snecman (Safran) ja GE:n puoliksi omistama mailman johtava moottorivalmistaja, joka on toimittanut kaikkiaan yli 25 000 moottoria. Valmistajat ovat tehneet yhteistyötä jo yli 40 vuoden ajan. CFM International aloitti LEAP-ohjelman vuonna 2008, ja uusi moottori on seuraaja suositulle CFM56 -moottoriperheelle.
Boeingin mukaan ensimmäisten MAX 8 -koneiden toimitukset eivät ole vaarassa vaan ratkaisun odotetaan löytyvän lähiviikkojen aikana. Ensimmäiset koneet on määrä toimittaa toukokuussa 2017.
Ensimmäisenä koneen ottaa näillä näkymin käyttöön Norwegian, joka aloittaa 737 MAX 8 -koneilla transatlanttiset reitit Euroopasta Yhdysvaltoihin. Norwegian vahtisti perjantaina 12. toukokuuta Lentoposti.fi:lle, että sitä on informoitu MAX-koelentojen keskeytyksistä. Boeing on myös antanut uuden toimituspäivän ensimmäiselle Norwegianin 737 MAX 8 -koneelle. Toimitus siirtyi vain muutamalla päivällä aiemmin arvioidusta. Norwegianin odotetaan vastaanottavan vuoden 2017 aikana kaikkiaan kuusi MAX-konetta. Niistä ensimmäinen toimitetaan yhtiölle kesäkuun aikana. Nyt ilmoitettu viive ei Norwegianin mukaan kuitenkaan vaikuta yhtiön tulevien transatlanttisten reittien lanseeraukseen Yhdysvalloista Edinburghiin. Norwegian aikoo kasvattaa kaukoreittiverkostonsa 50 kohteeseen vuoden 2017 loppuun mennessä. Yhtiö aloitti kaukolennot vuonna 2013 ja nykyisin se lentää Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneilla kaukolentoja 14 kohteeseen. Päivitys 12.5 klo 17.00: Lisätty Norwegianilta saadut vahvistukset toimitusviiveeseen sekä niiden vaikutuksista. Lue myös:
|
|||