Moottorivalmistaja CFM International on aloittanut LEAP-1B -moottorin koelennot. Boeingin uusiin kapearunkoisiin 737 MAX -koneisiin tuleva moottori on asennettu koelentoja varten jumbojetin siipeen. Ensilento tehtiin 29. huhtikuuta Kalifornian Victorvillessä. Koelennot ovat seuraava askel kaksi vuotta kestävässä ohjelmassa, jonka tarkoituksena on saada LEAP-1B -moottorille tyyppihyväksyntä vuoden 2016 aikana. Ensimmäinen Boeing 737 MAX -kone on määrä toimittaa vuoden 2017 aikana. Koko ohjelma käynnistyi vuonna 2011 ja maakokeet aloitettiin kesäkuussa 2014. Koelennettävä LEAP-1B -moottori on asennettu Boeing 747 -koneen kakkosmoottorin paikalle. Se käyttäytyi viiden ja puolen tunnin lennon aikana odotetusti. Kaikkiaan LEAP-moottoreita on kolmea eri versiota ja niistä 26 on koekäyttövaiheissa. Lisäksi kymmenen moottoria on eri vaiheissa loppukokoonpanolinjalla. Koko LEAP-ohjelmassa on 28 maassa koekäytettävää ja koelennettävää moottoria. Niiden lisäksi lentokonevalmistajilla on 32 koelennettävää moottoria. Reilun kolmen vuoden aikana moottoreita ajetaan koekäytöissä yli 40 000 kertaa ennen tyyppihyväksyntää. CFM simuloi 60 eri moottorin avulla yli 15 vuoden lentoyhtiökäyttöä. LEAP-moottoreita käyttävät Boeingin lisäksi Airbus (A320neo LEAP-1A) ja Comac (C919 LEAP-1C). CFM International on ranskalaisen Snecman ja amerikkalaisen General Electricin yhteisyritys, josta molemmat omistavat 50 prosenttia. Se on maailman johtava kaupallisten lentokoneiden moottorivalmistaja. Yhtiö on toimittanut asiakkaille jo lähes 28 000 lentokonemoottoria. Lue myös:
|
|||