Boeing 777-9 nousi lauantaina ensilennolleen Everetin Paine Fieldiltä Yhdysvalloissa ensimmäisenä uuden 777X-koneperheen edustajana. Valmistajan suurimman laajarunkokoneen ensilentoa on odotettu jo pitkään. Tuoreimmat viivästykset aiheutti sää ja ensilento siirtyi pariinkin otteeseen. Se toteutui vihdoin 25. tammikuuta. Edellisen kerran ensilennon oli määrä tapahtua perjantaina 24. tammikuuta. Säätila Everettissa oli kuitenkin tuulinen ja sateinen. 777X (N779XW) odotteli sopivaa tuulirakoa kiitotien odotuspaikalla. Puuskittainen yli 20 solmun voimakkuudella puhaltanut tuuli johti lopulta lähes kolmen tunnin odotuspaikalla seisomiseen. Tuuli kävi ennusteen mukaisesti voimakkaana etelän puolelta, kun 777X:n piti lähteä kohti pohjoista. Ensilennolla on tiukemmat määräykset lentoonlähtösuunnista. Myötätuulta oli koko ajan yli kymmenen solmua ja lopulta ensilento peruttiin. Samaten lentoonlähtöön ei kaivata myötätuulta eikä pilvettömyyskään ole pahasta. Ensilennot halutaan luonnollisesti suorittaaa suotuisissa sääolosuhteissa ilman tuulta tai sadetta. Lento oli aiemmin siirretty jo kertaalleen torstailta perjantaille ja eilen siis suosiolla edelleen lauantaille. Lopulta lauantaina 25. tammikuuta 2020 odotus palkittiin ja Boeing 777X nousi ilmaan radiokutsulla BOE001 Heavy kello 20.09 Suomen aikaa. Ensilento päättyi Boeingin Seattlen keskustan lähellä sijaitsevalle lentokentällä kolme tuntia 51 minuuttia myöhemmin. Koelento-ohjelmaa jatketaan nyt saatujen tietojen analysoinnin valmistuttua kaikkiaan neljälle koelentokoneella. Niiden osalta maakokeet on aloitettu vuoden 2019 aikana. 777X -koneohjelma on viivästynyt merkittävästi, sillä ensilennon odotettiin tapahtuvan jo vuoden 2019 toisen vuosineljänneksen aikana. Viiveitä aiheuttivat GE9X -moottorin ongelmat sekä ennen ensilentoa tapahtunut oven hajoaminen. Ensimmäisten toimitusten oli alunperin määrä tapahtua vuonna 2020, mutta lentoyhtiöiden pettymykseksi toimitukset venyvät ainakin alkuvuoteen 2021. Avausasiakas on Lufthansa. Boeingin uusi taittuvasiipinen 777X on rungoltaan hieman leveämpi kuin nykyiset 777 -koneet. Matkustamoon voi valmistajan mukaan asentaa mukavasti jopa 400-426 matkustajaistuinta kahdessa luokassa. Kyseessä olisi tuolloin 18 tuuman levyiset istuimet, joita olisi 10 per rivi. Laajarunkokoneesta valmistetaan lyhyempää 384-paikkaista 69,8 metrin pituista 777-8 ja 426 -paikkaista 76,7 metrin pituista 777-9 -versioita. 777X-koneessa on käytetty useita 787 Dreamlinerin teknisiä ratkaisuja. Amerikkalaisvalmistajan mukaan GE9x -moottoreilla varustetun koneen polttoainekustannukset ovat 12 prosenttia alhaisemmat, kuin kilpailevissa koneissa. Boeing 777-9 -koneella voi lentää jopa noin 7300 merimailin eli noin 13 500 kilometrin mittaisia lentoja. 777-8 -koneen toimintamatka puolestaan on noin 8700 merimailia eli noin 16200 kilometriä. Boeing pyrkii saamaan koneestaan poltoainetehokkaamman kuin sen kilpailijan Airbusin A350-1000 ja -900 -koneet ovat. Ainakin se on hieman suurempi, sillä A350 koneen runko mahtuisi juuri ja juuri 777X -koneen rungon sisälle. Konetyypin erikoisuutena on sen uusi pitkä siipi, jonka kärjet on tehty taittuvaksi. Näin mahdollisestaan koneen operointi useimmilla lentokentillä. Siiven kärjen taittuva osa on 3,5 metrin mittainen ja sen liikuttamiseen ja lukitukseen kuluu aikaa noin 20 sekuntia. Näin 71,8-metrinen kärkiväli lyhenee 64,8 metriin. Siivenkärki taittuu hydrauliaktuaattorin avulla ja paikalleen se lukitetaan sähköisesti. 777X-koneohjelma julkistettiin vuonna 2013 Dubai Airshow'ssa ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Boeing on saanut 777X -koneista kaikkiaan 309 tilausta. Suurin asiakas on Emirates Airlines. Päivitys 26.1.2020: Lisätty tieto ensilennon pituudesta ja laskusta Seattlen Boeing Fieldille.
|
|||