Boeing aloitti helmikuussa 2020 ensimmäisten elinkaaripäivitettyjen F/A-18 Super Hornetien toimitukset Yhdysvaltain merivoimille eli US Navylle. Käytetyille Super Horneteille tehtävä Service Life Modification (SLM) tuo valmistajan mukaan hävittäjille 10-15 vuotta lisää elinkaarta. Luvassa on myös uusia ominaisuuksia. Boeing toimitti US Navylle helmikuun 2020 alussa ensimmäisen SLM -ohjelman mukaiset muutostyöt läpikäyneen Super Hornetin. Helmikuun aikana toimitetaan myös toinen koneyksilö ja kolmas valmistuu huhtikuussa 2020. "SLM tuo Merivoimien kriittiselle ja pitkään palvelleelle resurssille uutta elinkaarta, kun koneet palaavat palvelukseen lähes uudenveroisina. Muutostyöt helpottavat työtaakkaa huolloissa ja tukijärjestelmissä", kommentoi PMA-265 (F/A-18 and EA-18G Program Office) -toimiston E/F/G -hävittäjien apulaisjohtaja kapteeni Stephen May. Parhaillaan Boeingin St. Louisin ja San Antonion tehtailla on käynnissä 15 Super Hornetin muutostyöt. Yhden koneen osalta työ kestää noin 18 kuukautta, mutta prosessia kehitetään kokoajan nopeammaksi. Vuoden 2020 aikana Boeing kertoo toimittavansa US Navylle viisi muutakin Super Hornetia. Järjestelmäpäivitykset helpottavat huoltotoimia ja tuovat lisää kykyjä jatkaen koneen elinkaarta. Näiden Super Hornetien elinkaari jatkuu nyt 6000 lentotunnista 7500 lentotuntiin. Vuoden 2020 aikana tehtävien modifikaatiotöiden myötä elinkaari mahdollistaa hävittäjille jopa 10 000 lentotunnin elinkaaren. Tuolloin mukana on myös uusia Block III -version suorituskykyparannuksia. Uusi Super Hornet Block III on se versio, jota Boeing tarjoaa myös Ilmavoimien HX-hankkeessa Suomelle. Kyseinen versio sisältää mm. kehittyneen verkottumiskyvyn, rungon yläpuoliset lisäpolttoainesäiliöt, uudistetun ohjaamon, uudet kommunikaatiojärjestelmät sekä koneen havaittavavuutta heikentäviä muutoksia. Boeing on lentänyt koelentoja Block III -koneen järjestelmien kanssa jo alkuvuodesta 2019 lähtien. Koelennoilla on ollut käytössä uudet rungon yläpuoliset polttoainesäiliöt ja uusi kosketusnäytön sisältävä ohjaamo. Keskeinen suorituskyky on myös Block II -versio IRST (Infrared Search & Track) -säiliö (kuvassa vasemmalla). Sensoreiden lisäksi säiliöön voi ottaa noin 800 litraa polttoainetta. Sen kanssa koelennot aloitettiin loppuvuodesta 2019. Kyseessä on passiivinen pitkän kantaman sensori, joka yhdistää infrapunasensorin muihin sensoriteknologioihin mahdollistaen erittäin tarkan tähtäämisen kohteeseen. IRST mahdollistaa passiivisen havainnoinnin ja seurannan ilman, että hävittäjä paljastaa omaa sijaintiaan. Ennenkaikkea se tuo lentäjälle aiempaa paremman tilannetietoisuuden koko taistelukentän tilasta. Boeing lennätti kyseisen säiliön myös Suomeen osallistumaan HX Challengeen. Lue uutisemme aiheesta: Boeing lennätti HX Challengeen kaksi upouutta F/A-18 Super Hornetia ja elso-kone EA-18G Growlerin. Ensimmäinen F/A-18 Super Hornet Block III -koelentokone toimitetaan US Navylle alkuvuoden 2020 aikana ja ensimmäinen Block III -kykyinen valmis kone alkuvuodesta 2021. Boeing Merivoimille nykysopimusten mukaan SLM-ohjelman kautta kaikkiaan 78 Block III -hävittäjää, joiden lisäksi muutostöihin odotetaan kuluvan vuosikymmenen aikana kulkevan yli 450 hävittäjää. Merivoimilla on kaikkiaan yli 550 Super Hornetia. Sopimusten mukaisten toimitusten kerrotaan jatkuvan vuoden 2033 lopulle saakka. US Navyn lisäksi uusia Super Horneteja on tilannut Kuwait. Boeingin mukaan Block III -version odotetaan tuovan hävittäjälle aktiivista palvelusta vielä tulevina vuosikymmeninä. MH Lue myös:
|
|||