Boeing on solminut viralliset sopimukset uuden 777X-koneen osatuotannosta yhtiön japanilaiskumppaneiden kanssa. Niiden panos uudistetun koneen osatuotannossa on merkittävä. Boeing on tehnyt yhteistyötä japanilaisvalmistajien kanssa jo lähes viidellä vuosikymmenellä. Allekirjoitettu sopimus vahvistaa aiemmin kerrotun suunnitelman yhteistyöstä Japan Aircraft Industriesin (JAI) ja Japan Aircraft Developmentin (JADC) kanssa. Ne valmistavat noin 21 prosenttia 777X-koneen suurista osista. Sopimus sisältää rungon osien, keskisiiven, takapaineseinän, päälaskutelikoteloiden,siipikomponenttien, siiven ja rungon profiililevyjen sekä matkustaja- ja rahtiovien ja laskutelineluukkujen valmistamisen. JAI useasta ilmailualan toimijasta. Mukana ovat Mitsubishi Heavy Industriesi (MHI), Kawasaki Heavy Industries (KHI), Fuji Heavy Industries (FHI), ShinMaywa Industries (SMIC) ja NIPPI Corporation (NIPPI). JADC puolestaan on voittoa tavoittelematon säätiö, joka on perustettu varmistamaan japanilaisen lentokonevalmistuksen kilpailukyky. Boeingilla ja japanilaistoimijoilla on takana jo lähes viiden vuosikymmenen mittainen yhteistyö. Sen aikana on kehitetty ja valmistettu Boeing 737NG, 737MAX, 747, 757, 767, 777, 787 Dreamliner ja nyt uusi 777X. Vuoden 2014 aikana Boeing osti tuotteita ja palveluja Japanista yli viidellä miljardilla dollarilla tukien maan tuhansia ilmailualan työpaikkoja. Uuden sopimuksen myötä Boeingin odotetaan käyttävän noin 36 miljardia dollaria vastaaviin hankintoihin vuodesta 2014 lähtien vuosikymmenen loppuun mennessä. Boeingin uusi 777X-ohjelma sisältää 777-8X- ja 777-9X-laajarunkokoneet. Molemmat on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. 777X-ohjelma on saanut kaikkiaan 306 vahvistettua tilausta kuudelta asiakkaalta. Tuotannon on määrä alkaa vuoden 2017 aikana ja ensimmäisen koneen toimitus on suunniteltu vuodelle 2020.
|
|||