Euroopan unioni ja Qatar ovat 18. lokakuuta 2021 solmineet kattavan lentoliikennesopimuksen, joka päivittää säännöt ja standardit Qatarin ja EU:n välisille lennoille. Uudistettu sopimus asettaa maailmanlaajuisen standardin molempia osapuolia koskevaan reiluun kilpailuun, jonka lisäksi mukana ovat sosiaalinen vastuu sekä ympäristöasiat. Uuden sopimuksen allekirjoittaminen tarkoittaa uusia mahdollisuuksia kuluttajille, lentoyhtiöille ja lentoasemille Qatarissa ja EU-alueella. Qatar nousee aiempaa tärkeämmäksi ilmailupartneriksi EU:lle, kun se oli jo 15. suurin EU:n ulkopuolinen markkina 6,3 miljoonalla matkustajalla EU:n ja Qatarin välillä vuonna 2019. Avoimen ja reilun kilpailun varmistaminen lentoliikenteessä molemmille osapuolille on merkittävä saavutus ja ratkaisevan tärkeää myös EU:n ja Aasian välisillä reiteillä. EU-komissio sai vuonna 2016 mandaatin Eurooppa-neuvostolta. EU-tason sopimusneuvottelut Qatarin kanssa käynnistyivät maaliskuussa 2019. Molempien osapuolten pitää vielä ratifioida nyt solmittu sopimus ennen kuin se tulee virallisesti voimaan. Sopimuksen soveltaminen alkaa kuitenkin jo heti allekirjoituspäivästä. Uuden sopimuksen on määrä luoda ns. tasainen pelikenttä eli tasapuoliset toimintaedellytykset kaikille toimijoille. Sen mahdollistavat sopimuksen vahvat säännökset. Sopimuksen myötä kaikki EU-alueen lentoyhtiöt voivat lentää suoraan EU-alueelta Qatariin ja tarjoaa samanlaisen mahdollisuuden qatarilaisyhtiöille. Lähes kaikki lentoliikenne on rajoituksetonta, mutta Belgian, Saksan, Ranskan, Italian ja Alankomaiden osalta matkustaja- ja rahtiliikenne avataan vaiheittain. Qatarilaiset lentoyhtiöt voivat tarjota matkustajalentoja IATA-talviaikataulukaudella Belgiaan 24 viikkovuoroa. Ranskan osalta tarjolla on 27 viikkovuoroa Pariisiin, 14 Nizzaan, 14 Lyoniin ja 14 viikkovuoroa mihin tahansa Ranskassa. Saksaan on tarjolla 21 viikkovuoroa Frankfurtiin, 21 Müncheniin ja 14 viikkovuoroa mihin tahansa kohteeseen Saksassa. Italiaan on tarjolla 84 viikkovuoroa. Alankomaihin viikkovuoroja on tarjolla Amsterdamiin 14 ja 14 mihin tahansa kohteeseen Alankomaissa. Rahtilentojen osalta sopijaosapuolia edustavat lentoyhtiöt voivat lentää 42 viikkovuoroa Belgian, 14 Ranskan, 14 Saksan, 21 Italian ja 14 Alankomaiden ja Qatarin välillä. Sopimus sisältää qatarilaisyhtiöille kolmannen ja neljännen ilmailun vapauden, mutta ei viidettä. Sen myötä ei ole siis sallittua lentää ensin Dohasta Brysseliin ja sieltä edelleen esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Rahtilentojen osalta EU-alueen ja Qatarin lentoyhtiöillä on rajoitetut viidennen ilmailun vapauden oikeudet. Osapuolet tunnistavat sopimuksessa sosiaalisen vastuun ja tekevät yhteistyötä parantaakseen sosiaali- ja työlainsäädäntöä kansainvälisten sitoumusten mukaisesti. Sopimuksessa on mukana myös mekanismi, jonka avulla ratkaistaan mahdolliset erimielisyydet. Sopimus mahdollistaa ihmisten välisiä yhteyksiä ja laajentaa kaupallisia mahdollisuuksia. Liikenneoikeuksien lisäksi EU:n ja Qatarin välinen sopimus tarjoaa yhtenäiset säännöt, korkeat standardit ja alustan tulevalle yhteistyölle erilaisissa ilmailuasioissa. Sen sijaan sopimus ei velvoita Qataria noudattamaan EU:n ilmailumääräyksiä. Uusi sopimus korvaa kaikkiaan 26 aiempaa kahdenvälistä sopimusta EU:n jäsenvaltioiden ja Qatarin välillä. Mikään aiemmista sopimuksista ei ole sisältänyt säännöksiä koskien tasapuolisia toimintaedellytyksiä, sosiaalista vastuuta tai ympäristöasioita. EU on solminut vastaavat kattavat lentoliikennesopimukset mm. Yhdysvaltojen, Kanadan, Marokon, Georgian, Jordanian, Moldovan, Israelin ja Ukrainan sekä Länsi-Balkanin maiden kanssa. Näiden lisäksi lähiviikkoina odotetaan allekirjoitettavan myös EU:n ja Armenian sekä Tunisian väliset lentoliikennesopimukset.
|
|||