Euroopan kuluttajakeskus neuvoo Helsinki-Vantaan lentoasemalla

EFHK_lahtoaulaEuroopan kuluttajakeskus tarjoaa tietoa ja opastusta lentomatkailun kysymyksiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla torstaina 12. kesäkuuta kello 10–15. Matkustajilla on mahdollisuus kysyä Kuluttajakeskuksen asiantuntijoilta esimerkiksi toimintaohjeita lentojen myöhästymis- tai peruutustilanteisiin sekä matkalaukkujen katoamiseen.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kampanjoi kesän aikana eurooppalaisilla lentokentillä lentomatkustajien oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskus saa päivittäin kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen.

Kuluttajakeskuksen neuvontapiste sijaitsee terminaali T2:n lähtöselvitysaulassa R-kioskin läheisyydessä. Paikalla on myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) asiantuntijoita. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ylläpitää rekisteriä mm. Suomessa toimivista valmismatkaliikkeistä.

Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla. Ennen valmismatkan ostamista kannattaakin varmistaa, että matkatoimisto löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat.

Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2014): Mistä lentoihin liittyen kysytään?

Lue myös: