Euroopan kuluttajakeskus tarjoaa tietoa ja opastusta lentomatkailun kysymyksiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla torstaina 12. kesäkuuta kello 10–15. Matkustajilla on mahdollisuus kysyä Kuluttajakeskuksen asiantuntijoilta esimerkiksi toimintaohjeita lentojen myöhästymis- tai peruutustilanteisiin sekä matkalaukkujen katoamiseen. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kampanjoi kesän aikana eurooppalaisilla lentokentillä lentomatkustajien oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskus saa päivittäin kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen. Kuluttajakeskuksen neuvontapiste sijaitsee terminaali T2:n lähtöselvitysaulassa R-kioskin läheisyydessä. Paikalla on myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) asiantuntijoita. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ylläpitää rekisteriä mm. Suomessa toimivista valmismatkaliikkeistä. Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla. Ennen valmismatkan ostamista kannattaakin varmistaa, että matkatoimisto löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2014): Mistä lentoihin liittyen kysytään? Lue myös:
|
|||