Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA saattaa rajoittaa lentokiellossa olevan Boeing 787 Dreamlinerin pitkän matkan operaatioita. Konetyypille mahdollisesti määrättävät ETOPS-rajoitukset voisivat johtaa joidenkin reittien peruuntumisiin. FAA harkitsee Dreamlinerin operoinnin rajoittamista uuden akku-ratkaisun hyväksynnän yhteydessä. Mahdollinen ETOPS-rajoitus aiheuttaisi ongelmia lentoyhtiöille ja joitain pitkiä reittejä ei kyettäisi operoimaan Dreamlinerilla vaan tilalle pitäisi ottaa kolmi- tai nelimoottorinen konetyyppi. Toinen vaihtoehto on lentää pidempää reittiä jolloin polttoaine- ja miehistökulut kasvavat. Extended Twin Operations (ETOPS) -hyväksynnän mukaan kaksimoottorisella lentokoneella voidaan operoida kustannustehokkaasti entistä pidempiä reittejä alueilla, jotka ovat kaukana varalentopaikoista. Reittejä joilla on ETOPS-vaatimus kaksimoottoriselle konetyypille on mm. lennoilla valtamerten, pohjoisnavan sekä Siperian yli. Dreamlinerin ETOPS- hyväksyntä oli lentokieltohetkellä 180 minuuttia ja Boeing on hakenut lupaa 330 minuutin operaatioille. ETOPS-hyväksynnän mukaan koneella voitaisiin operoida yhdellä moottorilla hyväksynnän mukaisen ajan päässä varalentopaikasta. Yhdysvaltain liikenneministeri Ray LaHoodin mukaan Dreamlinerin korjausratkaisun on oltava tuhat prosenttisen turvallinen ennen konetyypin lentokiellon kumoamista. Dreamlinerit asetettiin lentokieltoon 16. tammikuuta 2013 ANA:n ja JAL:n akkuongelmien seurauksena. Lentokielto aiheuttaa Boeingin useiden satojen miljoonien eurojen kulut.
|
|||