Kaukokohteiden määrä nousee 20:een, kun Finnair käynnistää marras- ja joulukuussa suorat reittilennot Phuketiin ja Krabiin. "Tiheiden ja säännöllisten reittiyhteyksien määrä on tärkeä mittari, kun arvioidaan lentokentän merkittävyyttä kansainvälisesti", sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta. Sundelin mukaan kerran viikossa lennettävät tilauslennot ovat tärkeä osa liikennettä. Useita kertoja viikossa ja päivittäin operoitavat välilaskuttomat reittilennot luovat kuitenkin pohjan sekä lentoaseman pitkäjänteiselle kehittymiselle että suomalaisten toimiville ja luotettaville yhteyksille ympäri maailmaa.
"Ylitimme viime vuonna 15 miljoonan matkustajan rajan. Se tarkoittaa, että Helsinki-Vantaa painii tällä hetkellä keskisuurten kansainvälisten lentoasemien sarjassa sekä kohteiden että matkustajien määrällä mitattuna", sanoo puolestaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta. Haapasaari arvioi, että noin viiden tai kuuden vuoden kuluttua matkustajia voisi olla lähes 20 miljoonaa. Iso osa kasvusta tulee vaihtomatkustuksesta. Viime vuonna reilu neljännes oli jatkomatkustajia. "Helsinki-Vantaa on Suomen kansainvälisen liikenteen keskus. Lentoaseman matkustajista 84 prosenttia lentää ulkomaanliikenteessä. Tämä näkyy myös matkustajaprofiilissa, sillä 45 % matkustajista on ulkomaalaisia. Muutos on tapahtunut kymmenen vuoden sisällä", Haapasaari kertoo.
Kilpailu lentoasemien välillä matkustajista ja erityisesti Aasian liikenteestä kiristyy koko ajan. Finavia on käynnistänyt laajan noin miljardin euron kehitysohjelman, jonka tarkoituksena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja parantaa Helsinki-Vantaan kilpailukykyä. Kehitysohjelman ensimmäinen vaihe, jossa nostetaan Helsinki-Vantaan lähtöselvitys- ja turvatarkastuskapasiteettia valmistuu ennen kesälomia. Myös verkostokenttien noin 35 miljoonan euron arvoiset parannustyöt ovat käynnissä kevään ja kesän aikana. Lue myös:
|
|||