Finavia teki Helsinki-Vantaan turvatarkastusruuhkien helpottamiseksi merkittäviä ratkaisuja jo elokuussa, kun EU julkisti tiukennukset lentomatkustajien nestesäännöksiin. Tilanne kohenee kuitenkin vasta syyskuun lopulla, kun lentoasemalla saadaan käyttöön lisäresursseja. Myös lentomatkustajat voivat omalla valveutuneisuudellaan helpottaa Suomen päälentoaseman ruuhkautuneen turvatarkastuksen sujuvuutta. “Heti, kun saimme tiedon uusista nestesäännöistä lähdimme kohentamaan tilannetta. Aloitimme toimet ja teimme päätöksen lisähenkilöstön rekrytoinneista. Nyt lisärekrytoinnit ovat hyvällä mallilla ja ennakoimme vahvistettujen resurssien olevan käytössä syyskuun loppupuolella”, avasi Finavian matkustajapalveluista vastaava johtaja Hanna Hämäläinen Lentoposti.fi:lle. Toistaiseksi Finavia on pitänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuslinjastoja auki henkilöstön joustoilla. Lisätöitä ja ylitöitä tilanteen helpottamiseksi on tehty myös Finavian asiakaspalvelussa. Lisäresurssien saaminen lentoaseman turvatarkastukseen ei tapahdu aivan käden käänteessä. Henkilöstölle tulee tehdä viranomaisvaatimuksina turvaselvitykset, jonka lisäksi tulee läpäistä myös säännösten mukainen koulutus, joka kestää jopa kuukausia. “Alkuviikosta noin lähes joka toiselta turvatarkastukseen saapuvalta matkustajalta jouduttiin avaamaan käsimatkatavaralaukku, josta poistettiin nesteitä tai tarkistettiin niiden määrä. Turvatarkastajan on vaikea havaita pelkän kuvan perusteella onko nestepakkauksen koko sallitut 100 ml vai esimerkiksi 125 ml”, kertoi Hämäläinen tilanteesta ja haasteista. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on päivittäin noin 50 000 - 60 000 matkustajaa ja ruuhkapiikeissä turvatarkastuksen läpi kulkee tuhansia matkustajia. Laukkuja avatessa ja mahdollisia säännösten vastaisia artikkeleita etsiessä kuluu paljon aikaa, joka taas osaltaan hidastaa turvatarkastuksen sujuvuutta. Finavia on kuluneen viikon aikana lisännyt opastusta entisestään ja terminaaliin on tuotu havainnollisempaa kuvamateriaalia. Matkustajat eivät välttämättä miellä mitkä kaikki tuotteet lasketaan nesteiksi. Helsinki-Vantaan lähtetien turvatarkastuspisteessä on 1.9. jälkeen poistettu turvatarkastettavista käsimatkatavaroista jo tuhansia nestepakkaukksia. Mukana on erityisesti shampoo- ja vesipulloja, mutta myös arvokkaampia kosmetiikkatuotteita. Näissä tilanteissa matkustaja on ollut pattitilanteessa, kun hävitykseen on menossa kenties jopa satojen eurojen arvosta kosmetiikkaa ja vaihtoehtona on uusi jonotus turvaan ja sen takia lentoyhteyden menetys. Lentoposti.fi kokeili Helsinki-Vantaan turvatarkastusten sujuvuutta keskiviikkoaamuna 4. syyskuuta. Noin kello 06.00 turvatarkastusjono ylsi vain joitakin metrejä lähtöaulan puolelle. Turvatarkastusalueen yllä oleva kyltti ilmoitti jonon turvatarkastukseen olevan noin 20-30 minuuttia. Lipuntarkastuksen jälkeen edessä oli pitkä kymmenen kierroksen pituinen mutkitteleva labyrintti ennen ensimmäisen asiakaspalvelijan kohtaamista. Normaalin turvatarkastusjonon kautta toimittaja eteni turvatarkastuslinjalle hieman reilussa tunnissa ja priority-turvan kautta samaan pisteeseen pääsi hieman yli puolessa tunnissa. Labyrinttikierroksen aikana lentomatkustajien keskuudessa oli havaittavissa epävarmuutta ja ahdistusta lennolle ehtimisestä. Monet pälyilivät ympärilleen henkilökunnan perään ja ihmetellen tilannetta ääneen. Lentoposti.fi:n suorittaman jonotuksen aikana jono piteni entisestään jatkuen lähtöaulan puolelle eli jonotusajat olivat lähempänä seitsemää todennäköisesti edellämainittua pidempiä. Tuolloin matkustajille oli avoinna viisi turvatarkastuslinjaa ja premium-turvatarkastuksessa oli käytössä kaksi turvatarkastuslinjaa. Yksi tuolloin käytössä olevista linjoista edusti vanhempaa teknologiaa, jossa nesteet oli otettava ulos laukusta vaikka koko olisi ollut enintään 100 ml. Finavia ei avannut Lentoposti.fi:lle lukuja koskien keskimääräistä aikaa turvatarkastuksen läpäisyyn ruuhkatuntien aikana eikä myöskään keskimääräistä aikaa turvatarkastuksen läpäisyyn koko vuorokauden aikana uusien nestesääntöjen vallitessa. Mahdollisia eroja aamun ja iltapäivän ruuhkatuntien läpäisyajoista ei myöskään kommentoitu. Finavia on kertonut Lentoposti.fi:lle aiemmin, että lähtöturvassa olevan C3-skannerilla varustetun turvatarkastuslinjan laskennallinen matkustajien läpäisymäärä on noin 300-350 matkustajaa tunnissa. Se on Finavian mukaan myös saavutettu ainakin ennen nykyisiä nesterajoituksia. Viidellä linjastolla läpäisymäärä olisi siis noin 1500-1750 matkustajaa per tunti ja seitsemällä 2100-2450 matkustajaa per tunti. Perinteisten läpivalaisulaitteiden osalta läpäisymäärä on matalampi eli noin 100-150 matkustajaa tunnissa. Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtevien matkustajien turvatarkastuksessa on käytettävissä kymmenen C3-skannereilla varustettua turvatarkastuslinjaa. Tämä uusi teknologia oli merkittävä investointi ja se mahdollisti Helsinki-Vantaan lähteville matkustajille sujuvat turvatarkastukset sekä suuremmat nestemäärät käsimatkatavaroissa. EU:n asettamien ja 1. syyskuuta voimaan tulleiden nesterajoitusten myötä osa uusien laitteiden eduista on menetetty. Elektroniikka ja pienet nestepakkaukset voivat kuitenkin edelleen olla laukuissa tarkastuksen ajan, jonka kuitenkin antaa etua perinteisiin turvatarkastuslinjastoihin verrattuna. Finavia arvioi turvatarkastuslinjojen käyttötarpeen odotettavissa olevien matkustajamäärien mukaisesti. Oman vaikutuksensa tuo myös linjastojen huoltotarpeet sekä henkilöstöresurssit. ”Seurasimme matkustajamääriä, jotka toteutuivat ennusteiden mukaisesti. Olimme myös varanneet lisäresursseja. Tarvitsimmekin odotettua enemmän resursseja, sillä matkustajilla olevien nesteiden määrä pääsi yllättämään”, sanoi Hämäläinen. Nykytilanteessa lentomatkustaja viettää aikansa Helsinki-Vantaan lentoasemalla turvatarkastusjonossa eikä välttämättä ehdi nauttimaan lentoaseman laadukkaasta tarjonnasta, jota edustavat lukuisat myymälät, kahvilat ja ravintolat. Ne saattavat menettää ruuhkapiikkien aikana merkittävästi myyntiä. Myös Finavian mukaan tilanne on kaukana optimista. ”Pyrimme saamaan lisäresurssit näkymään terminaalissa. Huomioimme paljonko yhden lentomatkustajan turvatarkastus vaatii tällä hetkellä aikaa, joka taas huomioidaan turvatarkastuslinjojen määrässä. Pitkä jonotusaika ei ole tahtotila ja teemme kovasti töitä tilanteen normalisoimiseksi”, kertoi Hämäläinen. ”Olemme saaneet aiheesta asiakaspalautetta ja suhtaudumme niihin suurella huolellisuudella palautteita läpikäydessä”, jatkoi Hämäläinen. Finavian havaittua, että muuttuneet nesterajoitukset eivät ole tavoittaneet lentomatkustajia riittävällä laajuudella vahvistettiin asiakaspalvelijoiden määrää terminaalissa entisestään. Heidän tehtävänään on avustaa matkustajia sekä muistuttaa heitä muuttuneista nestesäännöksistä. Lähtöaulaan lisättiin myös kuulutuksia aiheesta, sillä kaikkia matkustajia ei ole mahdollista kontaktoida henkilökohtaisesti ennen turvatarkastusta. Lisäresursseja on vaatinut myös turvatarkastusjonojen ohjaaminen ja turvatarkastukseen johtavien labyrinttien laajentaminen. ”Alkuviikon ruuhkat pahenivat keskiviikkona 4. syyskuuta ja jonotusajat olivat valitettavan pitkiä. Eilen torstaina oli sujuvampaa eikä samanlaisia ruuhkia syntynyt, sillä turvatarkastuksissa avattavien laukkujen määrä oli selkeästi laskusuunnassa. Myös perjantaipäivä on ollut rauhallisempi. Nyt analysoimme tilannetta ja vahvistamme hyviä käytänteitä ja toimenpiteitä. Tieto muutoksesta on jo tavoittanut matkustajia. Viikonloppu on kiireinen ja odotamme lentoasemalle paljon matkustajia”, totesi Hämäläinen. Finavia suosittaa matkustajille lentoyhtiöiden ohjeiden seuraamista lentoasemalle saapumisen suhteen. Tarvittava aika riippuu matkustajan lentokohteesta, lähtöselvitystarpeesta, turvatarkastuksesta sekä mahdollisesta rajatarkastuksesta ja lähtöportin lisätarkastustarpeista. Esimerkiksi Finnair suosittaa verkkosivuillaan matkustajiaan saapumaan lentoasemalle vähintään kaksi tuntia ennen Euroopan-lentoja ja kolme tuntia ennen kaukolentoja. Finnarin mukaan sen lentojen lähtöportti sulkeutuu noin 15 minuuttia ennen lennon lähtöä “Olemme kiitollisia henkilöstölle hyvästä työstä. Tilanne on haastava kaikille lentoasemalla työskenteleville ja lentoasemayhteisössä on tehty paljon yhteistyötä asiakaspalvelun ja turvatarkastusten osalta. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen”, päätti Hämäläinen. MH Lue myös:
|
|||