Vuonna 1992 tehdyn päätöksen seurauksena Mikojan-Gurevitš MiG-21 ja Saab Draken -hävittäjät korvattiin amerikkalaishävittäjillä. Nikunen palveli ilmavoimissa DX-hankkeen takia vielä ylimääräisen vuoden ennen eläkkeelle siirtymistä. Ensimmäiset Hornetit saapuivat Suomeen 7. marraskuuta 1995. " Lahdessa 12. huhtikuuta 1939 syntyneen Nikusen ura ilmavoimissa käynnistyi ilmasotakoulussa jo vuonna 1958, jossa hän lensi Valmet Vihuri -koneilla. Aktiivipalveluksensa aikana hän toimi mm. lennonopettajana ja lentueen päällikkönä Lentosotakoulussa Kauvahalla vuosina 1964–1971, Satakunnan lennoston komentajana, Ilmavoimien esikuntapäällikkönä sekä Ilmavoimien komentajana. Nikunen toimi myös vuonna 1976 perustetun sotalentäjien veljeskunnan eli Pilvenveikkojen klubin puheenjohtajana. Klubin tunnusmerkkinä on klubitakki, jossa on Pilvenveikko-tunnusmerkki. Klubin tunnuslaiseena toimii Runebergin Pilven veikko -runon lause "Murheell ei saa muistoasi viettää, ei kuin sen mi mentyään jää unhoon".
Tällaisia kirjoja ovat mm. Ilmavoimat tiedustelijasta sodan ratkaisijaksi, Suomen ilmavoimat 85 vuotta, Richard Lorentz - Suomen hävittäjäilmailun isä, Kyösti Karhila - Reservipilottien ykkösässä ja Suomen ilmasodan pikkujättiläinen. Laajan akateemisen osaamisen lisäksi Nikunen oli ennenkaikkea lentäjä, jolle kertyi merkittävästi lentotunteja kaikkiaan yli 70 konetyypillä. Nikunen lensi esimerkiksi ilmavoimien Fouga Magister -suihkuharjoituskoneilla eniten keräten 2443 lentotuntia. Nikunen mm. lennätti DX-hankkeen aikaista puolustusministeri Elisabeth Rehniä Hawk-suihkuharjoituskoneella. MH
|
|||