Ilmavoimat tekee 4.-8. huhtikuuta Hornet-hävittäjillä ilmatankkauskoelentoja Ruotsin ilmavoimien potkuriturbiinimoottoreilla varustetun C-130 Hercules -koneen kanssa (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Tavoitteena on varmistaa tankkausten turvallisuus ja tekninen toimivuus Ilmavoimille uuden konetyypin kanssa. Tosittamista varten ilmavoimat siirtää kaksi McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjää Kallaxin lentotukikohtaan Pohjois-Ruotsiin. Koelennot Lockheed Martin C-130 E-1 Hercules -ilmatankkauskoneen (ruotsalainen tyyppimerkintä Tp84T) kanssa tapahtuvat länsinaapurimme ilmatilassa. Koelentojen tavoitteena on todentaa Ilmavoimien Hornet-kaluston tekninen toimivuus ja turvallisuus yhdessä Ruotsin ilmavoimien ilmatankkauskaluston kanssa. Samalla saadaan myös kyky polttoaineen siirtoon muista samalla tavalla varustelluista C-130-koneista. Kansainvälisesti hyväksytyn menettelyn todentaminen mahdollistaa ilmatankkauskoulutuksen ja harjoitustoiminnan C-130 Herculeksen kanssa. Tyyppiä ole aiemmin käytetty ilmavoimien Hornetien tankkaamiseen. Lockheed Martin oli joulukuussa 2015 toimittanut asiakkaille jo yhteensä 2500 Hercules C-130 -kuljetuskonetta eri versioina. Saavutuksesta tekee merkittävän se, että ensimmäiset Herculekset luovutettiin jo vuonna 1956. Nyt 60 vuotta myöhemmin kone on edelleen tuotannossa, tosin monin tavoin uudistettuna. Neljällä potkuriturbiinimoottorilla varustettu C-130 Hercules lentää hitaammin kuin suihkumoottoroidut tankkerit. Siten kone pystyy ilmatankkaamaan myös helikoptereita. Kuvassa vasemmalla kaksi US Marinesin Sikorsky CH-53E Super Stallion -kopteria saa polttoainetta C-130 Hercules -koneesta. Kummallakin kopterilla on ulkoisena kuormana kaksi HMMV-maastoajoneuvoa. Hercules käyttää siiven alla oleviin säiliöihin perustuvaa ns. letku ja kori -tyyppistä tankkausmenetelmää (otsikkokuvassa). Siten se soveltuu myös eturungosta esiin nousevalla tankkauspuomilla varustettujen F/A-18 Hornetien tankkaamiseen. Ensimmäistä kertaa Hornetit tankkasivat ilmassa Rovaniemen lähistöllä vuonna 2001. Tuolloin käytössä oli Englannin ilmavoimien (RAF) Vickers VC10 -tankkeri (kuvassa oikealla). Konetyyppi on jo poistettu käytöstä. Ilmavoimien Hornet-koneet ovat aiemmin ilmatankanneet myös Boeing KC-135 Stratotanker, McDonnell Douglas KC-10 Extender ja Airbus A310 MRTT (MultiRole Tanker Transport) -koneista. Kaikki edellä mainitut ovat suihkumoottoreilla varustettuja matkustajakoneisiin perustuvia ilmatankkereita. Suomen Ilmavoimien Hornetit eivät ole aiemmin tankanneet potkurikoneista. Toimintaa on harjoiteltu kotimaassa järjestettävissä harjoituksissa että monikansallisten lentotoimintaharjoitusten yhteydessä. Kuvassa vasemmalla Hornet lähestyy KC-135-koneen tankkausletkua harjoituksessa. Ilmatankkausharjoittelun tavoitteena on kouluttaa, ylläpitää ja saattaa voimaan Hornet-ohjaajien tankkauskelpuutuksia. Niitä hyödynnetään muun muassa osallistuttaessa kansainvälisiin lentotoimintaharjoituksiin. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja ilmatankkauksesta:
|
|||