Ilmavoimien Hornetit ilmatankkaavat ensimmäistä kertaa potkurikoneesta - mukana Ruotsin Tp84T

tp84t_hercules_gripen_ natodays_czIlmavoimat tekee 4.-8. huhtikuuta Hornet-hävittäjillä ilmatankkauskoelentoja Ruotsin ilmavoimien potkuriturbiinimoottoreilla varustetun C-130 Hercules -koneen kanssa (oikealla, klikkaa  kuvat suuremmaksi). Tavoitteena on varmistaa tankkausten turvallisuus ja tekninen toimivuus Ilmavoimille uuden konetyypin kanssa.

Tosittamista varten ilmavoimat siirtää kaksi McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjää Kallaxin lentotukikohtaan Pohjois-Ruotsiin. Koelennot Lockheed Martin C-130 E-1 Hercules -ilmatankkauskoneen (ruotsalainen tyyppimerkintä Tp84T) kanssa tapahtuvat länsinaapurimme ilmatilassa.

HN_ilmatankkaus_1Koelentojen tavoitteena on todentaa Ilmavoimien Hornet-kaluston tekninen toimivuus ja turvallisuus yhdessä Ruotsin ilmavoimien ilmatankkauskaluston kanssa. Samalla saadaan myös kyky polttoaineen siirtoon muista samalla tavalla varustelluista C-130-koneista.

Kansainvälisesti hyväksytyn menettelyn todentaminen mahdollistaa ilmatankkauskoulutuksen ja harjoitustoiminnan C-130 Herculeksen kanssa. Tyyppiä ole aiemmin käytetty ilmavoimien Hornetien tankkaamiseen.

Lockheed Martin oli joulukuussa 2015 toimittanut asiakkaille jo yhteensä 2500 Hercules C-130 -kuljetuskonetta eri versioina. Saavutuksesta tekee merkittävän se, että ensimmäiset Herculekset luovutettiin jo vuonna 1956. Nyt 60 vuotta myöhemmin kone on edelleen tuotannossa, tosin monin tavoin uudistettuna.

CH53E_superstallion_c130_HMMV_usnavyNeljällä potkuriturbiinimoottorilla varustettu C-130 Hercules lentää hitaammin kuin suihkumoottoroidut tankkerit. Siten kone pystyy ilmatankkaamaan myös helikoptereita.

Kuvassa vasemmalla kaksi US Marinesin Sikorsky CH-53E Super Stallion -kopteria saa polttoainetta C-130 Hercules -koneesta. Kummallakin kopterilla on ulkoisena kuormana kaksi HMMV-maastoajoneuvoa.

Hercules käyttää siiven alla oleviin säiliöihin perustuvaa ns. letku ja kori -tyyppistä tankkausmenetelmää (otsikkokuvassa). Siten se soveltuu myös eturungosta esiin nousevalla tankkauspuomilla varustettujen F/A-18 Hornetien tankkaamiseen.

VC10_FA18_harrier_ilmavoimatEnsimmäistä kertaa Hornetit tankkasivat ilmassa Rovaniemen lähistöllä vuonna 2001. Tuolloin käytössä oli Englannin ilmavoimien (RAF) Vickers VC10 -tankkeri (kuvassa oikealla). Konetyyppi on jo poistettu käytöstä.

Ilmavoimien Hornet-koneet ovat aiemmin ilmatankanneet myös Boeing KC-135 Stratotanker, McDonnell Douglas KC-10 Extender ja Airbus A310 MRTT (MultiRole Tanker Transport) -koneista.

Kaikki edellä mainitut ovat suihkumoottoreilla varustettuja matkustajakoneisiin perustuvia ilmatankkereita. Suomen Ilmavoimien Hornetit eivät ole aiemmin tankanneet potkurikoneista.

HN_tankkaa_ilmavoimatToimintaa on harjoiteltu kotimaassa järjestettävissä harjoituksissa että monikansallisten lentotoimintaharjoitusten yhteydessä. Kuvassa vasemmalla Hornet lähestyy KC-135-koneen tankkausletkua harjoituksessa.

Ilmatankkausharjoittelun tavoitteena on kouluttaa, ylläpitää ja saattaa voimaan Hornet-ohjaajien tankkauskelpuutuksia. Niitä hyödynnetään muun muassa osallistuttaessa kansainvälisiin lentotoimintaharjoituksiin. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja ilmatankkauksesta: